Rabu, Februari 18, 2009

Rakyat Malaysia Tidak Suka Menabung

Buletin Utama TV3 melaporkan bahawa kajian Standard Charterd Bank (ntah apa kenamanya) melaporkan bahawa hanya 2 dari 5 orang Malaysia akan menambung di dalam bank dan ada beberapa statistik lagi yang aku tak berapa ingat.

Kenapa perkara ini terjadi...kita sama-sama fikirkan kenapa...

Pada pandangan aku perkara ini terjadi kerana ramai RAKYAT Malaysia bergaji kecil dan pendapatan mereka cukup-cukup untuk menyediakan keperluan asas hidup mereka dan keluarga. Secara amnya kalau kita tengok orang-orang yang berbelanja kebanyakannya orang yang bergaji besar dan bagi aku RAKYAT yang berpendapatan rendah tidak patut dikira masuk di dalam statistik ini kerana mereka hanya mampu bekerja dan gaji yang mereka dapat untuk menyediakan yang paling asas sahaja.

Statistik ini sepatutnya diukur dari golongan yang berpendapatan tinggi sahaja baru kita terima pakai sebab golongan ini sahajalah yang mempunya duit yang sangat lebih sampai tak tau nak buat apa dengan duit itu sampai menggunakan kepada benda yang pelik-pelik.

Kita bayangkan kita seorang Pengawal Keselamatan yang bergaji RM500 sebulan. Dengan kehidupan bergaji sedemikian nak menanggung makan anak, isteri, sewa rumah, pakaian anak-anak tak termasuk kalau pasangan atau anak mempunyai penyakit yang pelik-pelik. Saluran manakah yang perlu untuk menyimpan duit. Kita dapat bayangkan macam mana hidup yang macam itu. Kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada.

Banyak "Pemimpin" yang mengatakan mereka memperjuangkan hak rakyat tapi ramai juga "Pemimpin" yang songlap duit rakyat. Itu ke yang dipanggil memperjuangkan hak rakyat dengan meratah duit hasil titik peluh rakyat demi kepentingan sendiri. Kita tak rasa pelik ke kalau jadi ahli politik rumah mereka mesti besar sekurang-kurangnya banglo bernilai RM1juta. Mana mereka dapat duit untuk membeli rumah berharga sedemikian. Sedangkan gaji ADUN dan Ahli Parlimen paling banyak pun dalam RM5k-10k (rasanya la sebab pernah terdengar dan tolong betulkan kalau aku salah) tetapi dengan gaji yang sedemikian boleh ke membeli rumah yang berharga RM1juta dan memakai kereta mewah yang harga pun dekat-dekat dengan harga 1 biji bas. Mana mereka dapat duit sedemikian rupa. Kalau kita kira dengan cara kasar 1 tahun jadi ahli politik (dengan gaji RM5k) baru ada RM60k. 1 penggal dalam 4 tahun lebih kurang baru ada RM240k. Macam mana mereka boleh membeli bebenda macam itu. Kecuali mereka tak guna langsung duit yang mereka dapat bulan-bulan untuk bayar rumah dengan kereta sahaja tetapi mustahil...nak makan apa kalau semua dok bayar hutang je.

Jawapannya senang (ikut pendapat aku la...) mereka ada syarikat sendiri....jadi macam mana nak jalan syarikat ini....masing-masing dapat bayangkan macam mana...tak boleh nak terangkan lebih-lebih nanti aku kena GAM hehe...

Walaupun macam itu tetap ada lagi manusia yang ingat pada RAKYAT yang mereka wakili cuma tak banyak. Kebanyakannya untuk mencari duit yang tak pasti ianya adalah HALAL ataupun HARAM tapi bagi mereka bebenda tu semua tak penting janji ada duit....








FIKIR-FIKIRKANLAH...

1 ulasan:

bb7ady berkata...

oh. cikgu maarop. ko knal aku tak? hik hik ;)