Ahad, September 22, 2013

Temuduga Hadiah Latihan Persekutuan (HLP)

Hari ini terasa ingin berkongsi dengan semua tentang temuduga HLP yang telah aku lalui hari Rabu yang lepas. Persediaan yang aku lakukn memang minimum disebabkan oleh kekangan masa. Dalam masa aku nak bersedia untuk temuduga, masa yang sama juga ada aktiviti lain.

Kita bercerita tentang HLP ajela kang melalut plak.

Aku menyiapkan kertas cadangan yang terakhir pada hari Selasa dan bersiap segala dokumen yang perlu dibawa seperti yang diperlukan dalam surat panggilan temuduga. Nasib baik sepanjang hari takde kes disiplin atau kes-kes lain, kalau tak memang kelam kabut aku nak selesaikan.

Aku bertolak balik ke rumah mak abah di SELAYANG pukul 8.30 malam, bawak biasa biasa je sampai pukul 10.30 malam terus ajak mak abah aku pi makan, kesian diorang tunggu aku sampai kelaparan. Lepas makan malam balik rumah, kononnya nak study pape yang patut, tapi sebab dah lama tak balik rumah mak abah, menyembang sampai tengah malam, dah ngantuk sangat tidola sebab temuduga pukul 8.30 pagi kena bertolak paling lambat pukul 6.30 pagi.

Pagi esoknya dah bangun awal tapi rasa mengantuk lagi lepas azan subuh baru bangun terus mandi dan siap siap solat bagai. Pukul 6.30 pagi bertolak dengan mak dan abah. Sepanjang perjalanan tu sembang je bukan nak membaca pape..huhu..

Sampai di Cyberjaya, pejabat KPM Bahagian Tajaan dalam pukul 7.45 pagi sebab jalan agak sesak. Terus salam mak abah dan masuk daftar nama. Masa ni belum ramai lagi, tapi dah rasa kecut perut dah skit skit. Pendaftaran hanya perlu tandatangan dan tuliskan giliran kehadiran. Aku dapat giliran yang ke 4. Sebelum aku ada 3 orang dah sampai dahulu semuanya perempuan. Senarai nama tu ramai ada beberapa je lelaki untuk kejuruteraan.

Aku pun masuk ke dewan menunggu, tengok dah ada beberapa orang dah menunggu siap membaca macam-macam. Tak boleh jadi ni mesti rasa nak terkucil, memang ye pun terus pi tandas ambik port. Masa ni jangan cakapla hilang selera makan weh..

Pihak BTKPM sediakan sebungkus roti dan air minuman untuk semua calon, aku lalu minum je tu pun susah sangat nak telan. Menunggu dalam dewan tu memang menjadikan hati tak keruan. Wakil BTKPM bagi makluman lepas ada sedikit bacaan doa dan ayat ayat alquran, dia memaklumkan bahawa sesi kami adalah yang terakhir jadi cikgu cikgu tak perlu takut, gelabah dan sebagainya. Eleh diorang yang seronok sebab dah habis keje..kami ni huru hara dalam hati hehehe...

Lepas tu nama-nama dipanggil untuk masuk ke bilik temuduga. Ada 5 bilik semuanya, aku bilik yang ke 3, bila tanya orang lain yang bilik 3 semuanya kejuruteraan. Sambil menunggu tu sembang dengan calon lain bagi hilang menggeletar.

Nama aku pun dipanggil, rupanya kena tunggu depan bilik temuduga sebab calon sebelum tu masih ada kat dalam lagi. Lama sungguh aku menunggu sampai calon bilik-bilik lain dah dua orang masuk, aku masih tak tengok pun calon sebelum aku keluar. Hati lagi gundah gulana, ntah apa yang ditanya sampai tak keluar-keluar. Dekat 15 minit lepas tu aku pun terdengar pintu bilik dibuka, semangat ni, tup tap tengok calon yang keluar perempuan, mata merah pastu cakap saya rasa nak nangis ni. Waduh waduh..boleh pengsan aku nanti..

Aku tanya dia tanya apa je, dah tak terkata dia, cuma sempat cakap dia ambil kejuruteraan awam lepas tu dia cakap kena sound pasal kenapa tukar course ke awam. Memang menggerunkan hati aku, dah memang baca macam-macam la aku. Tunggu kat luar lagi dalam 5 minit pasal tunggu loceng berbunyi tanda dibenarkan masuk. Aku dah tak boleh duduk dah, jiran sebelah siap masuk dan dah keluar aku masih lagi kat luar bilik menunggu. Memang mencabar iman aku weh.

Tiba-tiba "ting", masa untuk aku beraksi. Ketuk pintu 3 kali lepas tu buka pintu ternampak dua panel, bagi ucapan selamat pagi dan salam kepada panel. Aku terus serahkan fail dan kertas cadangan aku. Menggelabah jugakla aku, minta kebenaran untuk duduk dan dia benarkan.

Soalan pertama.

Introduce your self in English and tell us all about your work experience.

Pergh....kantoi pepagi nak cakap bahasa omputih, aku pun bergebangla dalam bahasa omputih, malu nak taip bahasa hampeh, tapi masa cakap tu aku bagitaula aku ni ada sorang isteri dan tiga orang anak, boleh panel tu tanya "only one wife?", aku pun terkejut jugak dia dah sengeh sengeh kat aku, aku pun nak tergelak pun ada siap balas lagi "one is enough sir" hehhee..

Lepas aku dah tergagap-gagap nak cakap omputih sebab tak tau nak cakap apa dia terus tanya kat aku soalan ke dua?

Soalan Kedua

Tell us what is you kertas cadangan and explain?

Masa ni aku dah tak kira aku bantai Bahasa Melayu terus, kalau tak tentu aku tergagap sampai ke sudah, nak memikirkan grammar lagi, words dan sebagainya.

Aku terus terangkan apa aku nak buat dengan kertas cadangan aku. Memang cerita sepenuhnya untuk digunakan di dalam P&P dan membantu pelajar dalam meningkatkan prestasi akademik bagai..memang macam peluru aku cakap tak berhenti, terpaksa plak panel mencelah sebab takut tak dapat tanya soalan lain tentang aku punya kertas cadangan.

Memang sepanjang aku bercakap terus kepada kaedah yang aku boleh terapkan dalam P&P menggunakan kejuruteraan elektronik yang bakal aku belajar nanti. Yang menariknya tiada soalan-soalan pembunuh tentang proposal aku sebab mungkin itu yang dia nak, proposal terus menerus ke P&P dan cara kita nak terapkan.

Aku pun sembanglah tentang aku adalah salah seorang guru pembimbing Robotik sekolah dan murid kami pernah ke peringkat antarabangsa untuk bertanding. Bagitau pada panel asas yang ada pada projek aku ni dah dilakukan di sekolah cuma hanya melibatkan pelajar tertentu dan kosnya terlalu mahal untuk pelajar. Proposal aku ini lebih murah dan lebih berguna malah ianya boleh digunakan kepada lebih ramai pelajar.

Soalan ketiga

Terangkan apa sumbangan anda, tak kira di sekolah, masyarakat, dan sebagainya/

Masa ni lagi gelabah, banyak sumbangan tapi terkeluar skit je sebab otak dah jem sembang pasal proposal je yang ambil masa agak lama.

Masa ni kena tegur, cikgu banya sumbangan tetapi tiada bukti cikgu yang mengatakan itu sumbangan cikgu, ahh sudah, memang pun sebab segala sijil yang aku ada semuanya kat sekolah dan jawatan-jawatan aku kat sekolah aku tak bawak plak takwim pun tertinggal. (so kalau sesapa nak pi interview lain kali bawak je segala bapak sijil dia nak tengok ke tak lantak le)

Soalan keempat

Kalau cikgu dapat HLP di mana cikgu nak sambung belajar?

Aku dengan spontan menjawab, USM Transkerian. Panel tu pun masa ni dah santai sebab dah habis tanya pasal proposal yang mungkin bagi dia tu yang paling penting, Dia tanya, USM dekat Perak tu ke? Aku jawab bukan, USM tu dekat sempadan Pulau Pinang dan Perak tapi memang dah masuk Pulau Pinang. Lagipun saya dah berjumpa dengan pensyarah di sana untuk program Master saya ini dan semua ini pun idea dari dia untuk saya gunakan nanti.

Panel bertanya lagi, siapa nama pensyarah tu? Aku pun ingat-ingat lupa tapi nasib baik kat kertas cadangan tu aku letak nama dia dan pada aku ada satu lagi kertas cadangan. Terus aku tengok nama pensyarah tu dan dalam masa yang sama panel pun periksa semula namanya.

Soalan kelima

Kalau cikgu tak dapat HLP ni macam mana?

Aku pun terus menjawab, "Kalau saya tak dapat HLP ini saya mohon supaya cuti belajar saya diluluskan walaupun saya tahu saya kena bayar semua  perbelanjaan. Saya mungkin susah skit tapi yang penting saya dapat belajar. Saya berharap cuti belajar saya diluluskan itu sahaja." Masa tu panel senyum kambing kat aku (Ohh adakah berita baik untuk aku)..

Sesi temuduga tamat

Memang rasa sekejap je masa dalam bilik interview tu, yang kat luar tak taula janji aku lepas. Pengalaman ini memang aku tak dapat lupakan malah aku rasa kepuasan yang maksimum macam baru lepas mengajar satu kelas yang susah nak diajar dan semuanya paham..hahhaa


Jadi Tips untuk sesiapa yang akan cuba untuk temuduga HLP KPM.


1. Sediakan kertas cadangan sekurang-kurangnya 3 salinan
    ( 2 untuk panel 1 untuk kita pegang masa temuduga)

2. Pastikan segala sijil yang berkaitan atau tidak berkaitan dibawa masuk tetapi letakkan di dalam fail yang
    lain (maknanya kena bawak 2 fail, 1 fail untuk dokumen yang diperlukan seperti dalam surat panggilan
    dan 1 fail untuk segala sijil)

3. Pastikan ada faham sepenuhnya kertas cadangan anda dan mesti cuba kaitkan dengan P&P
    (benda ni pun aku tau pasal aku call Bahagian Tajaan sebelum aku isi borang)

4. Jangan Berhenti bercakap semasa tengah ditemuduga (maknanya jangan bagi dia tanya soalan lain)

5. Bacalah apa-apa doa sebelum masuk ke dalam bilik temuduga.

6. Penampilan kena jaga jangan nampak serabut sangat.


Jadi itulah saje apa yang aku boleh coretkan, tengah teringat-ingat jadi boleh la share. Kalau dah lama-lama nanti lupa. Aku juga berharap aku akan dapat HLP ni sebab kalau tak dapat mesti aku sedih sangat-sangat ehehheheh. Sama-samlah berdoa...

3 ulasan:

Sejarah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
bard berkata...

Ater,apa criternya yop,dpt ke idok hlp nye?

zack berkata...

Dpt ke Cikgu HLP?