Jumaat, Julai 17, 2009

Alisya yang cerdik dan comel

Anak aku dah masuk 3 bulan 17 hari dah..prestasi dia amat mendadak kerana dah cuba-cuba untuk meniarap. Bersungguh-sungguh dia meniarap tapi tak boleh sebab tangan dia tak pandai nak betulkan lagi. Aku rasa dalam 2-3 hari lagi pandaila Alisya meniarap.

Tadi saje bagi dia meniarap dengan bantuan aku sendiri punya excited dia sampai bising-bising mulut dia. Aku layankan aje dia. Seronok plak memain dengan anak aku yang comel ni. Masa dia tak tau pape lagi macam malas nak layan tapi sekarang dia dapat respon apa yang aku lakukan.

Paling aku suka bila aku main-main pipi dia mesti dia akan senyum...Ya Allah punya sejuk hati aku tengok anak aku senyum..kalau tengah marah pun hilang perasaan marah tu.

Kedua-dua anak aku memang ikut perangai aku masa baby dulu (ikut kata mak abah aku laa)..suka senyum kalau ada orang agah-agah...2@3 tahun lagi aku nak sorang baby lagi. Aku akan cuba capai target keluarga aku seramai 8 orang termasuk aku dan Ayu. Kiranya 6 orang anak. Masa kecik memang susah nak jaga tapi keseronokkan tengok anak membesar memang tak dapat dibayangkan oleh sesiapa yang belum ada anak lagi.

Anak-anak makin besar dan aku pulak semakin tua. Mungkin bila aku sedar masa tu anak aku tetiba dah nak kahwin je. Masa berlalu dengan cepat sedar tak sedar dah 2 tahun lebih aku kahwin. Dah dalam tak sedar aku dah ada 2 orang anak.

Begitu cepat masa berlalu...Marissa dan Alisya pada waktu ini memang seronok untuk dilayan. Marissa dianugerahkan dengan kepandaian memahami apa saja yang aku cakap cuma dia masih belum boleh bercakap je. Apa yang aku cakap memang dia paham sampaikan suruh amik puting adik dia nak hisap pun dia boleh buat. Rezeki Allah bagi anak-anak cerdik dan boleh dengar cakap dan aku berharap semua anak-anak aku menjadi anak yang soleh dan tidak menderhaka kepada kami berdua...Insyaallah....

Ahad, Jun 21, 2009

Hadiah Hari Bapa 2009

Hari ini hari bapa dan untuk pengetahuan semua aku tak tau plak hari ini hari BAPA pasal aku ingat dah lepas hehehe...tapi ia tetap hari-hari yang biasa bagi aku.

Hadiah hari bapa tahun ini aku cukup puas hati dengan perkembangan anak sulung aku Marissa sebab gigi dia tumbuh lagi hehehe..lepas ni banyak lagi gigi akan tumbuh dan tak lama lagi dia boleh bercakap.

Harap-harap rahun depan dia dah boleh bercakap tak kisahla pelat tapi boleh sembang-sembang dengan dia. Sekarang pun dia anak yang paham apa yang kita cakapkan cuma kadang-kadang dia ikut hati dia je nak dengar atau tak.

Bijak memang bijak tapi kena kawal takut jadi anak yang tak dengar cakap. Mendidik anak bukan mudah. Ramai yang kecundang sebab salah didik. Tu la yang aku hadapi kat sekolah ibu bapa gagal didik anak dengan baik. Semua serah kat cikgu-cikgu kat sekolah. Kita rotan anak dia panggil orang politik sana orang politik sini. Tau dia je yang betul.

Kali ini tiada gambar hanya nukilan biasa sebelum aku nak tidur malam ni. Esok dah keje macam biasa. Keje banyak sampai tak terbuat. Apa keje cikgu... jangan anggap cikgu dok goyang kaki je kat rumah lepas keje.

Hujung minggu ni aku akan pi ke Pengkalan Hulu bawak budak 3 hari 2 malam ada Pertandingan Robotik. Harap-harap menangla dapat aku pi Korea walaupun sekarang tengah kecoh pasal H1N1 aku pedulik apa..janji dapat jalan hehehe (gile ko tak pedulik boleh mati oo kalau kene hehehe). Semasa pertandingan nanti nak amik gambar banyak-banyak aku akan upload kat blog ni. Okla itu je nak coretkan malam ini. Silalah lawati blog isteri aku..ada perkara menarik yang dia buat hujung minggu ini...Layan..... http://mummycuppies.blogspot.com

Isnin, Jun 15, 2009

Perkara yang menarik yang dah lama aku tunggu.....

Semalam ada satu perkara yang baru aku tau tentang anak aku yang sulung...

Masa tu aku tengah bagi dia makan dengan menggunakan sudu besi. Tengah sibuk-sibuk bagi dia makan tetiba aku dengan macam ada benda berlanggar dengan besi sudu tu. Aku pun pelik setiap kali aku bagi dia makan ada bunyi tu.

Last-last aku tengok bebetul..rupa-rupanya gigi dia dah mula tumbuh...wahahaha seronok betul aku dengan isteri aku. Dah lama kami tunggu akhirnya tumbuh jugak gigi dia. Tapi yang peliknya tumbuh kat bahagian gusi dia yang luka minggu lepas. Kami dah risau takut-takut gigi tak tumbuh kat bahagian tu tengok-tengok tumbuh yang pertama kat situ.

Aku dengan terujanya tangkap gambar gigi anak aku secara paksa hehehe..gambar tak berapa jelas tapi aku akan tunjukkan jugak kat dalam blog ini....


Kalau tengok gambar ni tengok kat area jari ada warna putih situla gigi baru dia hehehe....

Ahad, Jun 14, 2009

Jenjalan di Teluk Batik

Semalam lepas aku, Ayu dan Marissa pi kenduri kahwin di Bota Kiri singgah la kejap kat Teluk Batik. Kali terakhir aku pi masa tahun 2004 dengan kawan-kawan siap tido kat sana lagi.

Sempat la Marissa nak main pasir dengan air laut. Marissa takut skit dengan ombak laut sampai kasut dia basah kena air.

Aku seronok tengok telatah dia dengan ada tocang kat atas kepala. Orang-orang yang lalu lalang kat situ mesti cubit-cubit dia sebab nampak comel.

Kami kat sana tak lama 30 minit je sekadar nak tengok apa ada. Ramai betul orang yela minggu ni minggu terakhir cuti sekolah tu yang bawa keluarga pi mandi laut.

Aku ni tunggu Marissa dan Alisya besar skit baru boleh bawak. Marissa ni pantang skit dapat main air laut. Tunggu la nanti diorang dah besar aku akan bawak diorang pi jalan-jalan. Kesian kat Alisya sebab tak bawak bukan apa takut demam jenuh kami. Kena tinggal la dia ngan makcik dan mak ngah dia kat rumah.

Aku sampai rumah je Alisya terus macam mengada-ngada mungkin rindula kot dari pagi tinggalkan dia hehehe...

Bawah ni ada la gambar skit-skit masa aku pi teluk batik...





Jumaat, Mei 29, 2009

Coretan Majlis Aqiqah dan Cukur Jambul Nur Alisya Humaira

Dah lama benar aku tak buat blog. Aku kembali dengan cerita yang tidak kurang menariknya pada kali ini.

Kisahnya adalah...kenduri yang pertama aku uruskan sendiri dengan bantuan ibu bapa mertua dan ibu bapa aku sendiri. Aku uruskan serba sedikit tentang lokasi kenduri iaitu di rumah sewa aku sendiri hehe...segala persiapan yang ringkas tetapi kos yang agak mahal sedikit.

Semua perbelanjaan mencecah 3k tapi puas hati sebab ramai yang datang dikalangan kawan-kawan sekolah aku dan jiran-jiran tetangga tidak lupa juga saudara mara. Nak cerita lebih-lebih pun buat penat je jadi aku sisipkan dengan serba sedikit dengan gambar yang tak banyak di ambil.





Sabtu, Mei 02, 2009

Penat + seronok...

Semalam genap sebulan alisya dilahirkan. Bila aku fikir-fikirkan tak sangka sudah ada 2 orang anak. Gembira tak terkira. Letih melayan kerenah 2 orang sekarang tapi seronok betul bila tengok telatah mereka berdua. Marissa suka sangat kalau dapat baring dengan adik dia. Mesti senyum dan keluar suara seronok. Banyak kali aku letakkan Alisya sebelah dia sama je reaksi dia.

Marissa dalam sebulan ni dekat 3 kali demam, panas pulak tu. Aku naik risau jugak. Sehingga blog ni ditulis Marissa masih lagi demam. Tapi dah kebah skit. Tapi memang comel betul kalau tengok telatah Marissa.

Alisya pulak sangat comel kalau dia baru bangun tido dan semasa tengah tido. Muka tak bersalah je. Alhamdulillah kedua-dua anak aku bukan jenis meragam macam anak orang lain asyik menangis je. Anak perempuan memang macam tu kot. Aku tengok banyak budak lelaki jenis melalak tak tentu pasal.

Setakat ini keluarga aku memang dalam keadaan gembira dan sentosa. Memang nikmat mempunyai anak berbeza dengan hidup berdua suami isteri. Aku bersyukur aku dikurniakan anak 2 orang buat masa ini.

Ayu lepas ni mungkin amik perancang supaya tak mengandung buat masa tertentu. Kami rancang paling awal pun 3 tahun lagi baru dapat sorang lagi anak. Harap-harap masa tu Alisya dah boleh bercakap. Boleh Marissa dan Alisya bergilir-gilir jaga adik dia nanti.

Untuk kawan-kawan yang dekat dengan aku maksud aku dok dekat area Ipoh, aku menjemputlah anda-anda semua datang ke kenduri Aqiqah anak aku pada 24 Mei 2009 nanti di alamat No 30, Jalan Tawas Baru 2, Taman Tasek Damai, 30010 Ipoh.

Semoga majlis ini nanti dapat berjalan dengan meriah dan lancar.

Ahad, April 19, 2009

Hayatilah lagu ini....

Cinta Tiga Segi

Bertahun sudahku menunggu dirimu
Akhirnya kau menjadi milikku
Sukarnya untukku melupakanmu
Kerna kau ku cintai selalu

Chorus :

Tapi sayang kehadiran kekasih lamamu
Datang kembali mengenang cinta dahulu

Mengapa ini semua harus berlaku
Apakah ini semua kerna diriku
Sedangkan aku cuma watak dalam percintaan
Tak sanggup aku melepaskanmu
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan
Tak tahu mana arah untuk kau menuju

Andai kau pinta untuk melepaskanmu
Terpaksa aku turutkan
Mungkinkah ini suatu pengajaran
Di dalam percintaan




Sabtu, April 11, 2009

Ibubapa dan anak murid

Hari ni aku telah berjumpa dengan 2 orang ibubapa budak yang aku tangkap merokok dalam tandas pelajar. Beginilah yang terjadi...

Pelajar 1

Bapak dia yang datang. Sampai je aku sambut dengan salam. Baik bapaknya pakai kopiah. Aku pun mulakan bicara dengan menyatakan anak dia aku telah tangkap merokok dalam tandas bersama lagi seorang pelajar. Bapa dia dah tak tengok muka anak dia. Dengan lemah dia cakap dah berbuih mak bapak marah kat rumah tapi masih tak nak berubah. Rupa-rupanya 2 hari lepas dia dah dikantoikan 1 kotak rokok oleh mak dia. Mak berjawatan baik dalam sektor kerajaan tetapi kesian anak buat masalah. Aku sebagai cikgu paham anak muda sekarang macam-macam perangai. Anak dia menyatakan dia nak berhenti merokok tapi dengan alasan slow-slow..dengan selamba aku tibai kalau slow-slow pun tetap merokok jadi bila nak berhentinya..tapi bapaknya mengatakan dah teruk dah kena marah kat rumah tapi tetap tak berubah. Bincang dalam 20 minit dan bapak dia dah malas nak cakap tentang anak dia. Aku cuma bagitau kesalahan ini akan direkod dan selepas ini kalau ada lagi jangan terkejut dia akan digantung persekolahan dan bapak dia cakap terpulang pada pihak sekolah nak buat keputusan dia dan keluarga ikut sahaja.

Pelajar 2

Maknya datang membawa adik-adik dia. Tak menyempat aku habiskan perbincangan bersama bapak pelajar 1 tadi. Aku minta dia tunggu sekejap untuk selesaikan perbincangan. Kemudian diorang masuk ke dalam bilik PK Hem tempat aku berbincang untuk selesaikan kes. Diorang minta tunggu nak suruh bapak dia masuk sekali. Aku pun menyediakan la 1 lagi kerusi untuk diorang duduk. Muka pelajar ni agak sombong dan boleh aku katakan macam berlagak dan ini disahkan sendiri bapak dia. Aku mulakan bicara yang aku telah tangkap anak dia merokok di dalam tandas. Bapak dia diam je tapi aku tengok bapak dia dah resah macam tahan marah. Aku dok pikir jugak kot-kot aku plak dia pukul tak pasal-pasal plak hehhe.. pada mulanya mak dia yang banyak bercakap aku pun layan jela.

Bila bapak dia mula cakap je terus tak berhenti. Mula-mula dia cakap cikgu saya nak cikgu rotan anak saya 3x sekarang jugak. Aku balas la kenapa nak rotan sebab kalau aku rotan aku dah tak boleh amik tindakan lain. Bapak dia cakap anak macam dia ni kurang ajar, berlagak, besar kepala dan macam-macam lagi heheh aku pun layan jela. Tapi memang dia nak anak dia di rotan 3x sekarang jugak. Aku dah jem otak. Bapak camni pun ada jugak ke. Aku cakap anak dia ni aku mungkin akan amik tindakan gantung sekolah sebab dah 2x kena tangkap merokok. Dengan pantas bapak dia cakap saya tak mau anak saya digantung sekolah. Pulak aku jem lagi. Pastu dia mencecehla ntah pape aku dengar je. Tapi secara umumnya aku nampak dia tak dapat kawal anak dia pastu salah pihak sekolah sebab tak buat sesuatu kat anak dia. Aku pikir ingat kami ni nursery ke? Nursery pun takkan buat macam tu. Dia mengiakan tanggungjawab mendidik anak tanggungjawab dia tapi pihak sekolah pun kena buat sesuatu. Aku dalam otak pikir 1 je..dia nak letakkan kesalahan dia kat orang lain. Nampak sangat dari pemikiran mak bapak dia masing-masing tak mau mengaku mereka silap. Dekat sejam jugak aku berbincang dan selama itu ayat dia tetap nak salahkan pihak sekolah, siap bagi cadangan supaya tiap-tiap hari anak dia di check keseluruhan...aku pikir bukan tu patut tanggungjawab dia ke? Takkan aku ni orang luar tetiba nak pi check sampai dalam2 hari2 macam la aku ni takde keje lain.

Aku masa tu dah angin dah sebab semuanya salah pihak sekolah. Cara nak tutup kesalahan sendiri. Last-last aku dah malas aku cakap camnila lepas ni aku mintak anak dia jumpa aku hari-hari pada awal pagi dan sebelum balik rumah untuk lapor diri. Dan aku tekankan kat dia tu tanggungjawab anak dia. Kalau dia tak datang jumpa aku, tetap aku akan kumpulkan dan amik tindakan dan dia pun mungkin dah malas pikir terus setuju. Masa tu aku pikir 1 lagi beban keje aku terpaksa buat. Macam la aku ni takde keje lain. Pelik betul la. Tapi masa tengah bising-bising anak dia meninggi suara kat mak bapak dia aku pun menyampukla kamu cakap dengan mak bapak kamu elok-elok jangan jadi kurang ajar. Aku rasa mungkin ada silap yang mak bapak dia sebelum ini menyebabkan anak dia jadi macam itu. Aku cuba untuk paham dan mungkin aku akan rujuk balik ke kaunselor lepas ini. Aku bincang dah lama sangat sampai dah menyampah nak bincang sebab sikap anak, bapak dan maknya hahaha. Dah rasa macam aku ni PK Hem plak hehehe..

Itula 2 orang pelajar yang aku jumpa mak bapak dia hari ini. Dan aku terpikir 1 hari nanti mintak anak aku dijauhkan dari buat perangai macam ini. Aku tau kalau aku cakap banyak sangat nanti anak aku pun jadi macam itu. Mintak dijauhkan la perangai anak-anak aku macam tu. Amin ya rabbal al amin....ini satu iktibar dan aku tau ini baru permulaan bagi aku untuk menjadi cikgu yang cemerlang.....

Rabu, April 08, 2009

Gelagat anak-anakku di waktu petang ini

Salam semua..boring-boring sebelum maghrib tadi aku rakam perangai anak-anak aku iaitu Marissa dan Alisya. Tengokla gelagat mereka berdua dalam 2 video ini.


video video

Selasa, April 07, 2009

Esok aku mula bekerja kembali

Setelah 1 minggu berehat menjaga anak-anak dan isteri tiba masanya untuk aku balik bekerja semula. Sekejap je dah habis 1 minggu. Rasa malas bebenar nak keje.

Keje tetap keje jangan memalas. Penat dan letih tu yang aku boleh cakap dalam masa 1 minggu ini sebab masih dalam peringkat nak biasakan diri untuk mempunyai 2 orang anak yang comel.

Marissa dah boleh berjalan, Alisya dah lahir dan keje aku belambak tak siap lagi. Banyak perkara nak difikirkan lepas ini yang penting jangan abaikan tanggungjawab kepada Allah, keluarga, rakan dan anak murid (cewaah poyo je).

Tak cukup tidur perkara biasa. Aku kesian melihat Ayu malam tadi. Dia menyusukan Alisya tengok-tengok 2-2 tertidur. Ayu tidur duduk tapi memang comel 2-2 aku tengok.

Sekarang ni rasa tak menang tangan nak layan 2 orang anak tapi sekejap je. Masa Marissa dulu pun tak menang tangan jugak tapi lama-lama dah biasa senang je.

Aku ni dah malas nak taip blog panjang-panjang pasal aku tengah pening mengantuk tak cukup tido. Lain kali akan aku taip lagi.

Teringat di Taiping ada pilihanraya semoga calon pilihan aku itu menang walaupun aku tak layak untuk mengundi di kawasan tersebut. Yang penting Aura tu sampai....

Isnin, April 06, 2009

Alangkah gembiranya aku....

Beberapa hari selepas Nur Alisya Humaira lahir, kakaknya yang akan dipanggil KAK YONG telah berasa yakin untuk berjalan walaupun sebelum ini dia dah boleh berjalan cuma perlu orang pimpin.

Bila tengok anak aku yang pertama dan kedua baru terasa Marissa dah besar rupanya. Bagi aku anak aku comel-comel belaka (orang lain tak tau la..). Senang hati bila tengok anak-anak yang kian membesar.

Kali ini aku menunggu apakah rezeki yang akan kami dapat sempena kelahiran Alisya. Tahun lepas sesudah kelahiran Marissa kami dapat pindah Ipoh sebab Ayu dapat kerja baru di Carsem. Tahun ini harap-harap Ayu dapatla masuk KPLI jadi cikgu.

Senang 2-2 jadi cikgu sebab kalau cuti ada banyak masa dengan keluarga kami berdua. Boleh balik kampung lama skit.

Bila memikirkan keluarga semakin besar, hati aku tak sabar nak tau apa akan jadi. Cabaran silih berganti dan hidup kini lebih bermakna. Tak tau la apa akan jadi kalau mereka-mereka di sekeliling aku (keluarga-keluarga aku) tiada disamping untuk menguatkan lagi suasana hidup yang semakin hari semakin mencabar dan menarik.

Esok hari terakhir aku cuti sempena kelahiran anak aku. Dah pakai 1x cuti bersalin tinggal lagi 4 kali je lagi. Ayu kalau masuk jadi cikgu ada 5x lagi la cuti bersalin bergaji penuh. Ada harapan dapan 3-4 orang anak lagi la ni hehehe...

Aku harap anak-anak aku membesar dengan sihat dan ceria. Kawan-kawan dan keluarga doakan la kami sekeluarga...

Sabtu, April 04, 2009

Kronologi 1 April 2009

31 Mac 2009

9.00 am
Kami bertiga ke Pusat Perubatan Ar-Ridzuan Ipoh kerana Ayu digigit serangga dan menyebabkan dia gatal-gatal seluruh badan dan menyebabkan bengkak-bengkak. Marissa pula selsema dan susah nak buang air besar sejak beberapa minggu.

1.00 pm
Kami sekeluarga singgah membeli makanan tengahari di Taman Cempaka selepas aku singgah di sekolah untuk menghantar surat Buang Sekolah seorang pelajar.

2.00 pm
Kami sekeluarga rehat dan tidur dengan nyenyaknya walaupun panas tak ingat dunia.

4.00 pm
Aku keluar mencari makanan untuk makan petang tapi takde yang menarik.

8.00 pm
Aku keluar membeli makan malam aku dan Ayu. Aku teringin makan nasik goreng ayam dan ayu nak makan beger daging special cheese kegemarannya.

9.00 pm
Aku makan bersama Ayu tapi dia kurang berselera.

10.00 pm
Ayu tidur dan aku masih melayan televisyen. Marissa dah lama tidur kepenatan betul dia.

1 April 2009

12.00 am
Aku mula mengantuk dan terus tidur dengan bangganya.

1.00 am
Ayu kejut aku cakap perut dia dah sakit-sakit dan aku tanya dah nak bersalin ke? Kemudian dia reda aku pun sambung tido balik.

2.00 am
Ayu kejut aku lagi dan kali ini dia rasa sakit setiap 5 minit. Aku nak kompemkan dan tengok memang betul.

2.30 am
Aku bersiap-siap packing barang Ayu. Barang baby dah siap lama dah sebab takut bersalin awal. Aku pun solat isya dan terus cepat-cepat siapkan barang-barang. Ayu dah telefon mak dia dan bagitau nak bersalin. Keadaan menjadi kaget sekejap yela tengah malam. Nasib baik dah tidur siang tak la mengantuk sangat. Aku suruh Ayu siap-siap dan solat isya.

2.50 am
Kejutkan Marissa dan nak bawak dia ke rumah pengasuh tetengah malam. Terjerit-jeritla aku kat luar rumah dia sampai jiran-jiran pun terbangun (hehehe).

3.00 am
Bertolak ke Pusat Perubatan Ar-Ridzuan dengan keadaan yang steady sebab takut Ayu sakit kalau terhentak.

3.20 am
Tiba di Pusat Perubatan Ar-Ridzuan dan aku terus Check In (macam hotel plak). Aku tengok ada 3 orang lelaki dok tidur kat atas kerusi. Aku ingatkan ada lagi orang lain yang bersalin malam tu. Saje tanya Nurse dia cakap diorang bukan tunggu isteri bersalin tapi Bodyguard anak MB Perak (Dato Seri Muhammad Nizar) takut-takutla orang BN buat pape. Anak Nizar baru je lepas bersalin petang semalam.

3.30 am
Aku lepak-lepak dalam kete pasal nak tunggu Ayu buat check up. Dan la layan lagu-lagu Retro Sinar FM. Dok mesej-mesej dengan Ayu dan mak dia bagitau keadaan semasa.

3.40 am
Ayu mesej aku dia diberi ubat supaya berak. Dia pun pila berak.(Hehe sensored skit).

4.00 am
Ayu tepon aku suruh bawak baju baby masuk dalam. Aku pun bawak la masuk kat labour room. Tengok-tengok Ayu dah atas katil tahan sakit. Aku pun pi kat dia bagi semangat. Waktu ni kritikal sebab tengah tunggu doktor datang. Ayu dah tak tahan sakit sangat-sangat.

4.10 am
Ayu cakap dah tak tahan nak keluar dah baby tu. Dia asyik cakap nak teran je. Aku tenangkan dia skit. Cakap kat dia bawak bersabar. Nurse pun pesan baca pape supaya dapat tahan sampai doktor datang

4.15 am
Doktor Raoofah sampai (doktor yang selalu merawat Ayu). Doktor pun siap-siap untuk menyambut baby. Doktor bagi arahan kat nurse aku pun tak paham amenda hehehe..
Aku pegang tangan Ayu dan usap-usap dahi dia suruh tenang skit. Doktor pun suruh teran pada waktu ini. Aku pun tengok jugak takut-takutla darah tersembur-sembur ke risau gak aku kot-kot jadi camtu mau pengsan jugak aku hehehehe..Ayu meneran dengan sekuat hati..

4.20 am
Puteri ke-2 aku lahir ke dunia nyata. Alhamdulillah berjaya juga Ayu melahirkan seorang anak yang sangat comel tetapi ada keistimewaannya. Muka macam anak mami hehehe (aku agak sebab banyak makan kat kedai mamak kot hehehe) Baby sihat dan tiada masalah. Aku tengok anak aku comel. Berat 2.8kg besar skit dari Marissa dulu 2.3kg. Doktor pun mula menjahit luka Ayu. Aku tenangkan Ayu dan waktu ini dia memang tenang sebab dah lepas melahirkan anak yang sihat dan comel.

4.30 am
Doktor suruh aku pi iqamah anak aku yang comel tu. Aku pun pila azan dan iqamah kat telinga anak aku. Tengok dia rileks je.. tenang je anak aku. Terkejut jugak anak aku muka macam anak mami tapi kulit cerah.

5.00 am
Aku pi jenguk Ayu kat dalam wad dan tengok keadaan dia macam mana. Aku tengok dia pun tenang je aku bagitau aku nak balik tidur kejap walaupun aku tak mengantuk. Segan nak tidur kat situ sebab bilik semua penuh tinggal wad je. Kalau dapat bilik boleh aku tidur kat situ je tunggu Ayu.

5.30 am
Aku sampai rumah dan berangan skit-skit aku tertidur.

6.15 am
Ayu mesej tanya mana baju-baju dia. Aku cakap aku bawak balik ada dalam kete. Pukul 7.30 baru aku pi sana tengok dia dan hantar baju. Dah tak boleh tidur aku pun pi solat subuh pastu bersiap-siap untuk pi tengok anak aku Marissa kat rumah pengasuh dia.

7.30 am
Aku pi rumah pengasuh Marissa dan tengok dia masih tidur. Tengok dia kesian je sebab tinggal kat rumah pengasuh pepagi buta. Nak cium pun pikir 2-3 kali takut bangun nak ikut aku plak. Pengasuh dia cakap tengah pening sampai tak larat nak buat keje pape pun. Aku pesan nanti dalam pukul 10 siap-siap aku bawak pi klinik.

8.00 am
Aku sampai di Pusat Perubatan Ar-Ridzuan untuk tengok Ayu dan baby. Tengok-tengok diorang tengah mandikan baby. Ada 6 orang semua sekali. 4 orang lelaki 2 orang perempuan termasuk anak aku. Cucu Nizar pun pompuan. Nurse mandikan baby pastu siap-siap untuk letak kat mak diorang masing-masing. Alisya nama anak aku dihantar kepada Ayu dalam pukul 8.30 lepas semua baby doktor dah check. Tak sangka kawan Ayu masa kat sekolah pun bersalin kat tempat yang sama sedangkan diorang dah tak jumpa lama dan baru-baru ni diorang terjumpa di ujian M-Test tengok-tengok jumpa lagi tapi masing-masing bersalin hehehe. Aku pun bagitau Ayu nak balik rumah jap sebab dah janji dengan tuan rumah nak repair tangki air yang ada bangkai tikus kat dalamnya dan menyebabkan air bau busuk.

9.00 am
Aku singgah kedai makan nasik lemak wak kat stadium untuk makan nasik lemak sotong. Tetiba tuan rumah tepon diorang dah ada kat depan rumah aku cakap tunggu sat aku on the way. Aku pun makan kelam kabut macam nak termuntah hehe..

9.20 am
Sampai kat rumah tengok-tengok tuan rumah dengan staf-staf pembersihan dah panjat bumbung bilik air. Aku pun bantula pape yang patut untuk bantu.

10.00 am
Aku minta keluar jap nak hantar pengasuh Marissa pi klinik untuk amik ubat. Aku pun pi hantar pengasuh Marissa pi klinik.

10.30 am
Tuan rumah cakap dah siap keje dan nak balik. Aku pun hantar balik pengasuh anak aku dan aku bawak balik Marissa untuk mandikan dan bagi makan. Lepas aku mandikan Marissa dia mengamuk-mengamuk dan aku tidurkan dia terus tidur tak dan nak bagi makan kanji.

11.30 am
Ayu dah mesej bagitau dia tak mandi lagi sebab aku takde jadi aku pun kejutla Marissa dan bawak makanan dia kat rumah pengasuh.

12.00 pm
Aku sampai di wad terus tengok anak aku yang comel tengah tidur. Terus aku minta Ayu cepat-cepat mandi. Senang cerita aku jaga Alisya tengok dia comel sangat tapi kesian kat dia takut sejuk. Masa mandi pagi tadi semua baby menangis takut air. Marissa dulu mandi je punya la seronok takde nangis-nangis hehe..

2.00 pm
Aku nak pi beli barang-barang baby untuk buat stok. Jalan-jalan dekat sejam jugak cari barang-barang pastu perut aku macam berbunyi menyanyi lagu lapar hehehe.

4.00 pm
Aku singgah kat kedai makan. Ikut hati nak makan Mc D tapi aku pikir-pikir duit pun sengkek pi makan roti canai 3 keping terus. Tengah makan Ayu tepon kata dah boleh balik so nak kemas-kemas.

4.45 pm
Aku pi cecepat ke Pusat Rawatan Ar-Ridzuan untuk bawak balik Ayu dan Alisya ke rumah. Kemas-kemas lebih kurang sampai tuala pun tertinggal tak amik-amik sampai sekarang.(hehe). Masa aku sampai nurse tengah bagi penerangan kat Ayu tentang ubat-ubat yang kena makan.

5.00 pm
Aku bawak balik Ayu dan Alisya dan bermulalah kehidupan aku berempat bermula hari ini....






Rabu, Februari 18, 2009

Rakyat Malaysia Tidak Suka Menabung

Buletin Utama TV3 melaporkan bahawa kajian Standard Charterd Bank (ntah apa kenamanya) melaporkan bahawa hanya 2 dari 5 orang Malaysia akan menambung di dalam bank dan ada beberapa statistik lagi yang aku tak berapa ingat.

Kenapa perkara ini terjadi...kita sama-sama fikirkan kenapa...

Pada pandangan aku perkara ini terjadi kerana ramai RAKYAT Malaysia bergaji kecil dan pendapatan mereka cukup-cukup untuk menyediakan keperluan asas hidup mereka dan keluarga. Secara amnya kalau kita tengok orang-orang yang berbelanja kebanyakannya orang yang bergaji besar dan bagi aku RAKYAT yang berpendapatan rendah tidak patut dikira masuk di dalam statistik ini kerana mereka hanya mampu bekerja dan gaji yang mereka dapat untuk menyediakan yang paling asas sahaja.

Statistik ini sepatutnya diukur dari golongan yang berpendapatan tinggi sahaja baru kita terima pakai sebab golongan ini sahajalah yang mempunya duit yang sangat lebih sampai tak tau nak buat apa dengan duit itu sampai menggunakan kepada benda yang pelik-pelik.

Kita bayangkan kita seorang Pengawal Keselamatan yang bergaji RM500 sebulan. Dengan kehidupan bergaji sedemikian nak menanggung makan anak, isteri, sewa rumah, pakaian anak-anak tak termasuk kalau pasangan atau anak mempunyai penyakit yang pelik-pelik. Saluran manakah yang perlu untuk menyimpan duit. Kita dapat bayangkan macam mana hidup yang macam itu. Kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada.

Banyak "Pemimpin" yang mengatakan mereka memperjuangkan hak rakyat tapi ramai juga "Pemimpin" yang songlap duit rakyat. Itu ke yang dipanggil memperjuangkan hak rakyat dengan meratah duit hasil titik peluh rakyat demi kepentingan sendiri. Kita tak rasa pelik ke kalau jadi ahli politik rumah mereka mesti besar sekurang-kurangnya banglo bernilai RM1juta. Mana mereka dapat duit untuk membeli rumah berharga sedemikian. Sedangkan gaji ADUN dan Ahli Parlimen paling banyak pun dalam RM5k-10k (rasanya la sebab pernah terdengar dan tolong betulkan kalau aku salah) tetapi dengan gaji yang sedemikian boleh ke membeli rumah yang berharga RM1juta dan memakai kereta mewah yang harga pun dekat-dekat dengan harga 1 biji bas. Mana mereka dapat duit sedemikian rupa. Kalau kita kira dengan cara kasar 1 tahun jadi ahli politik (dengan gaji RM5k) baru ada RM60k. 1 penggal dalam 4 tahun lebih kurang baru ada RM240k. Macam mana mereka boleh membeli bebenda macam itu. Kecuali mereka tak guna langsung duit yang mereka dapat bulan-bulan untuk bayar rumah dengan kereta sahaja tetapi mustahil...nak makan apa kalau semua dok bayar hutang je.

Jawapannya senang (ikut pendapat aku la...) mereka ada syarikat sendiri....jadi macam mana nak jalan syarikat ini....masing-masing dapat bayangkan macam mana...tak boleh nak terangkan lebih-lebih nanti aku kena GAM hehe...

Walaupun macam itu tetap ada lagi manusia yang ingat pada RAKYAT yang mereka wakili cuma tak banyak. Kebanyakannya untuk mencari duit yang tak pasti ianya adalah HALAL ataupun HARAM tapi bagi mereka bebenda tu semua tak penting janji ada duit....








FIKIR-FIKIRKANLAH...

Selasa, Februari 17, 2009

Politik Perak makin menjadi-jadi dimana kesudahannya...

Isu ini panas diperkatakan sekarang. Malah orang macam aku pegawai kerajaan pun teragak-agak untuk membincangkannya secara terbuka kerana kami tahu silap kata dan langkah ada yang akan mengambil kesempatan. Tetapi Malaysia membenarkan hak bersuara jadi tak salah untuk membincangkannya.

Bukan apa dari mula saat kerajaan "Haram" Perak diperkatakan masing-masing mengatakan pihak lawan salah tetapi kita lupa untuk mencari akar umbi yang menyebabkan masalah ini terjadi. Rasionalnya kenapa perkara ini terjadi adalah disebabkan oleh ketamakan dan kerakusan sesetengah pihak untuk berkuasa dan yang penting bagi mereka berjaya di dunia kerana mencapai apa yang mereka ingini. Hakikatnya mereka sendiri takut dengan bayang-bayang mereka sendiri. Sampaikan nak bergerak kemana-mana di dalam Perak terpaksa di kawal rapi oleh polis kerana takut diapa-apakan oleh orang awam. Kalau tak salah buat apa nak takut.

Aku kurang berminat dengan politik kotor yang digunapakai oleh pihak tertentu kerana ingin mencapai kehendak yang bukan hak mereka. Ingatlah sekiranya Allah menjadikan sesuatu kepada kita itu adalah ujian dan hak kita. Jadi sebagai manusia kena pandai pilih mana yang baik dan mana yang buruk. Tak guna salahkan orang lain sekiranya kita tidak melihat diri kita sendiri. Kena berfikiran secara waras dan rasional.

Aku naik menyampah dengan "Pemimpin" yang rasa diri mereka bagus sangat. Kalau bagus kenapa nak buat pekara yang tak elok. Media sekarang pun berat sebelah. Kenapa tidak boleh menjadi seperti media antarabangsa bebas suarakan yang benar dan kalau ianya berita palsu pihak yang berkenaan boleh menyaman mereka dengan undang-undang sivil negara masing-masing. Itu lebih baik dari keadaan media Malaysia sekarang yang tak tau mana yang patut diberitakan kerana jaga poket masing-masing tanpa fikir halal dan haram.

Keadaan sekarang masih kritikal dan aku tertunggu-tunggu apa akan jadi dalam tahun 2009 dan aku tak sabar nak tau pihak mana yang akan menang dan kalah. Yang penting kita banyak bersabar.

Khamis, Januari 29, 2009

Saman...saman...saman...

Aku baru balik dari Sungai Siput selepas mengajar tuisyen Matematik Moden. Kelas mula pukul 8.30 malam sampai pukul 10.00 malam. Aku makan siap-siap pastu tengok cerita Puaka Niang Rapik baru balik ke Ipoh.

Apa yang menarik malam ini adalah aku hampir disaman oleh polis hanya kerana no plet aku WQH 7196 ada masalah. Apa masalahnya...no 7 aku patah tetapi masih lagi nampak bentuk nombor 7. Aku ditahan polis di Kanthan bebetul depan balai polis Kanthan dan aku tau tiap-tiap malam memang ada road block kat situ.

Aku pun dengan muka yakin lalu depan polis dan polis terus suruh aku berhenti tepi. Datang la sorang polis muda lagi dari aku. Dari slang cakap aku agak orang Terengganu. Dia minta leseng aku hehehe..aku bagi dengan yakin (walaupun aku tau dia akan tahan aku pasal plet patah) sebab bulan 4 baru tamat tempoh lesen aku tu.

Kemudian dia minta aku turun kereta. Aku pun turun dengan yakinnya (sebab dah tau apa yang dia nak tegur hehehe) dan dia terus tunjuk kat plet aku pakai lampu suluh dia. Aku pun buat-buat macam tak paham. Pastu dia tanya nampak apa..aku selamba cakap ooo plet no 7 patah.

Pastu mamat tu cepat je cakap ni nak kena samang ni. Aku pun balas la "Erm..nak kena saman ke? Kalau nak saman, saman jela nak buat camne!" (nada baik) Lepas tu mamat tu terus mati idea nak cakap apa lagi. Aku pun tunggu la kot-kot nak keluar surat saman. Tetiba mamat tu cakap "Erm esok tolong betulkan plet ye". Dalam pikiran aku ada 2 je, positif dan negatif (hehehe).

Positifnya dia memang tak mau saman tetapi nak bagitau aku plet aku patah. Negatifnya dia tak dapat duit sebab aku tak mau bagi rasuah disebabkan ayat baik aku "Kalau nak saman, saman jela nak buat camne!". Tetapi hati dia Allah je yang tau. Jadi aku amik yang positif.

Dalam dunia ni bagi aku apa saja kesalahan yang aku lakukan, aku cuba untuk mengaku dan tak mau lari dari tidak mengaku. Kalau aku nak kena saman atas kesalahan lalulintas, saman jela sebab nak buat macam mana dah memang kita salah. Bukan jenis aku untuk bagi duit ke apa ke untuk lepas.

Kalau aku bagi duit apa beza aku dengan pemberi rasuah yang lain. Aku cikgu tetapi aku tunjukkan benda yang tak elok dengan merasuah polis. Jadi ingatlah kalau kita salah dan nak disaman jangan sesekali kita merasuah. Walaupun nilainya RM10 ia tetap rasuah. Biarlah orang lain merasuah jangan kita terlibat sama. Aku jadi cikgu pun disebabkan aku nak lari dari perkara yang melibatkan rasuah masa aku kerja sebagai kontraktor elektrik dulu.

Kita pikirkan apa yang kita bagi anak isteri makan itulah yang akan jadi darah daging mereka. Kalau kotor duit yang kita bagi kotorlah darah daging mereka.


"JAUHILAH RASUAH"

Rabu, Januari 28, 2009

Marissa seronok bermain air di ...

Seronok bebenar aku tengok Marissa bermain air di Bukit Merah Laketown Resort (BMLR) hari Isnin lepas. Kami pergi seramai 6 orang terdiri dari aku dan anak beranak, mak aku, adik aku 2 orang. Kami bertolak dari rumah ke BMLR pukul 9.30 pagi dan sampai di sana dalam pukul 10.30. Masa kami sampai pun dah ramai orang terus aku pergi ke kaunter tiket. Disebabkan anak aku comel jadi dia tak kena bayar hehehe...

Tiket yang aku bayar sorang RM10 je pasal ada kupon BMLR yang aku dapat dari sekolah. PROMOSI jadi aku pun layankan je. Ingat dapat less RM10 dan kena bayar lagi RM12 sebab nak masuk waterpark kena bayar RM22. Rupa-rupanya memang dapat tiket harga RM10. Jadi dapatla masuk ke waterpark dengan bayaran RM50 je.

Masuk kat dalam je Ayu terus minta aku beli pelampung untuk Marissa harga RM29.90 memang gile punya mahal. Tapi nak buat camne dah harga macam tu bayar jela. Marissa macam seronok bila aku cuba pakaikan pelampung tu kat dia. Budak-budak mana tau apa yang dia ingat mainan je hehe dan dia tak tau sebentar lagi dia lagi seronok.

Lepas beli pelampung terus kami pergi ke tempat mandi untuk bebudak. Tapi pelik aku tengok orang dewasa plak yang main kat situ hehehe sebab dia macam bentuk sungai jadi org suka hanyutkan pelampung kat dalam tu sambil tido hehehe...

Tukar pakaian Marissa terus aku dan Ayu pi layan air. Mak aku tolong jaga barang sebab dia tak mau mandi-manda. Adik-adik aku pi sewa pelampung pastu suruh diorang pi main apa yang diorang nak hehehe aku layan Marissa dengan Ayu lagi best. Tetempat camni memang seronok dengan anak kecil sebab diorang yang akan main lelebih pun hehe..

Marissa punya seronok sampai masuk je air terus tak sabar-sabar nak berenang-renang. Dia tepuk-tepuk air lepas gian sebab masa pergi mandi kat kolam air panas di Taiping tak bagi mandi lama-lama.

Dekat 2 jam jugak kami berendam sampai kulit Marissa kecut dan jadi biru tapi tu pun dia masih nak main lagi. Seronok tengok Marissa main air tak dapat digambarkan. Kami pun bersiap-siap balik dan dalam pukul 1.30 tengahari kami pun balik tetapi singgah dulu di R&R Gunung Semanggul untuk makan tengahari dan terus balik ke rumah selepas kenyang.

Macam-macam perasaan kami dapat sepanjang hari. Dan apa jadi pada Marissa....dia punya penat sampai tidur banyak kali dalam satu hari. Sampaikan hari esoknya pun dia masih penat. Baru tau betapa penatnya main-main air...




Selasa, Januari 20, 2009

Marissa dah boleh berdiri sendiri....

Aku teruja...seronok..gembira...terkejut dan macam-macam lagi apabila anak kesayangan aku tetiba berdiri tanpa jatuh walaupun dalam beberapa saat...tak dapat digambarkan sebab Marissa belum lagi cukup setahun....

Agaknya inilah perasaan mak dan abah aku masa aku dan adik-adik aku masa kecik dulu. Memang tak dapat digambarkan. Bila pikir-pikir balik masa mula-mula kami mendapat Marissa dan perkembangannya kami lihat dari kecil memang lain dari yang lain. Bersyukur sangat Allah berikan kami anak yang bernama Nur Marissa Syifa. Memang sejak kecil dia kurang buat perangai dan kurang bermasalah.

Dikala kami berdua sibuk Allah telah jadikan Marissa seorang anak yang menyenangkan hati kami dan menambahkan lagi keseronokan hidup. Paling seronok melihat gelagat dia yang kadang-kadang geram dan kadang-kadang melucukan. Paling seronok apabila melihat dia selongkar habis baju-baju dia yang mama dia susun dalam bekas. Habis berterabur rumah dan kami saje tak mau kemas sebab ada nostalgia anak kami sepah-sepahkan rumah (sebenarnya malas hehehehe). Bukan apa bila balik keje tengok baju yang dia sepah-sepahkan timbul rasa seronok sebab dulu takde sape nak sepah-sepahkan sekarang dah ada anak dara sorang yang suka sepah-sepah sebab dia suka tengok baju-baju dia.

Tak lama lagi adik dia pula yang lahir di dunia ini dan berharap sangat anak aku yang kedua ini sihat tanpa ada masalah yang sukar untuk kami tangani. Kembali balik kepada rutin kami yang terpaksa berjaga 2-3 kali untuk menyusukan baby. Masa mula-mula dulu angin satu badan kalau tak cukup rehat sekarang dah biasa dah. Adik Marissa belum kami pilih nama lagi takde hidayah lagi nak bagi nama apa cuma yang penting nama papa dan pangkalnya je dah tetap hehehe nama tengah je belum tau nak letak apa hehehe...

Tinggal lagi berapa bulan aje kami akan mendapat orang baru dalam keluarga dan setiap detik itu aku lalui dengan penuh rasa seronok walaupun mamanya risau untuk rasa sakit bersalin. Kesian tapi nak buat macam mana walaupun perempuan dilahirkan lemah tetapi sebenarnya dia ada seorang yang lebih kuat dari lelaki kenapa...sebab dia boleh mengandungkan anak selama 9 bulan yang mana lelaki tak boleh buat.

Bila terkenang kepayahan seorang ibu teringat aku satu lagu lama yang aku sedut jugak dari kawan aku yang aku ikut blog dia bukan nak tiru atau ciplak tapi memang antara lagu kegemaran aku...dengarlah dari Aris Ariwatan..


Ahad, Januari 18, 2009

2 minggu telah berlalu...

Tanpa disangka....

2 minggu telah berlalu waktu persekolahan yang bermula pada 5 Januari 2009. Tahun ini sampainya seorang guru Fizik dari sekolah lain dan dengan bangganya mengganti aku mengajar tingkatan 6. Aku yang bangga pasal dapat lari dari penyiksaan mengajar budak tingkatan 6. Apa yang tersiksa...persediaan mengajar tu yang paling tersiksa...aku merupakan guru yang melibatkan diri dengan 3 bidang dalam sekolah. Pada mulanya aku terlibat dengan kokurikulum, kemudian disiplin pelajar dan tahun lepas terlibat dengan kurikulum sekolah. Tahun ini bertambah lagi satu pengurusan maklumat murid haha..boleh jadi gila kalau tahun pertama aku pegang bebenda macam ni.

Alhamdulillah aku hanya mengajar pelajar tingkatan 4 dan 5 sahaja. Senang skit persediaan kerana ambil masa dalam 5 minit kemudian terus mengajar tapi kalau tingkatan 6, 5 minit punya persediaan untuk mengajar 2 minit hahaha..sekarang dah lega tetapi pening dengan pengurusan maklumat pelajar dan disiplin tapi takpe janji aku seronok bekerja.

Aku merupakan seorang guru yang garang tapi dalam kelas mesra. Pelajar pun kadang-kadang kecut bila terserempak dengan aku tapi kadang-kadang diorang ok dengan aku tengok pelajar la. Kalau memang dia seorang yang bermasalah disiplin memang takut la jumpa aku. Sejak memegang jawatan dalam disiplin banyak telah aku belajar dalam pengurusan manusia. Bukan senang nak mengawal anak remaja. Ada yang baik dan ada yang nakal. Setakat ini aku belum jumpa dengan pelajar yang jahat.

Mengawal anak remaja banyak cabarannya terutamanya yang jenis degil-degil. Pelajar sekarang rasanya tidak jauh beza dari pelajar dulu cuma sekarang ini banyak pendedahan dari segi informasi. Banyak teknologi yang menyebabkan pelajar sekarang terlalu terdedah dengan perkara yang negatif.

Macam-macam perkara telah berlaku dalam masa 2 minggu sehingga aku sendiri tak dapat buat blog setelah sekian lama. Mana nak buatnya balik dari sekolah pun paling awal pukul 4 sejak minggu lepas pukul 6 baru balik kerana menyiapkan maklumat pelajar yang berterabur. Harap-harap minggu depan selesai tentang pendaftaran pelajar.

Tahun ini aku terpaksa membuat persediaan untuk mengajar MPV Pendawaian Domestik yang dijangka akan bermula pada awal tahun depan. Mungkin terpaksa pi kursus 2-3 minggu harap-harap buat kat ipoh jela tak payah aku tinggalkan anak-anak dan isteri aku sebab boleh ulang alik dari rumah je.

Bangunan bengkel sudah 90% siap dan hanya tinggal barangan perabot sahaja untuk dimasukkan ke dalam bengkel. Selepas ini aku ada port baru nak lepak jadi senang skit nak buat kerja-kerja yang melibatkan disiplin atau pengurusan pelajar. Lebih baik macam itu dari tempat sekarang ini.

Sekarang dah bulan Januari. Tak lama lagi akan cuti tahun baru cina. Kemudian masuk bulan Februari dan ada pertandingan petanque peringkat negeri. Dah mula latih pelajar dan aku berharap tahun ini dapat sekurang-kurangnya masuk ke peringkat separuh akhir. Tahun lepas nyaris untuk sekolah kami masuk ke peringkat separuh akhir tetapi disebabkan aku merasakan kami perlu banyak lagi berlatih aku menyuruh pelajar mengundur diri tetapi dengan memberikan saingan yang sengit kepada lawan kami. Mereka tersentak kerana sekolah yang julung-julung kalinya menyertai pertandingan ini memberikan saingan yang sengit. Tengokla sape jurulatihnya hehe...

Tahun ini aku harap dapat menjalankan tugas dengan lebih baik. Yelah lagi 7 tahun aku boleh dinaikkan pangkat ke gred DG44 dan sekiranya prestasi tidak memberangsangkan susah untuk aku naik pangkat. Apa yang aku perlukan sekarang adalah pengurusan kerja yang teratur dan berharap perkara yang dirancang berjalan dengan lancar tanpa ada masalah yang rumit untuk diselesaikan.

Rasanya dah banyak sangat berceloteh pepetang ni. Papehalpun kepada semua kakitangan kerajaan selamat menerima gaji esok 19 Januari 2009. Gaji pertama pada tahun ini berbelanjalah mengikut keperluan bukan kehendak yang tak munasabah atau munasarawak hahaha....



"SELAMAT HARI GAJI JANUARI 2009"

Khamis, Januari 01, 2009

Selamat Tahun Baru 2009

Selamat tahun baru diucapkan kepada semua kawan-kawan. Ramai yang terfikir tahun baru kena ada azam baru tetapi aku tiada apa-apa azam pun untuk tahun ini. Sebab rasanya sepanjang tahun aku telah menetapkan azam baru. Kita selalunya dikongkong dengan ketibaan tahun baru mesti ada azam baru. Kalau tahun depan tiba pun kena buat azam baru.

Sebenarnya pemikiran macam itu boleh dikatakan sebagai salah (bagi aku laa) kenapa...bagi aku setiap azam tu merupakan satu cita-cita dan cita-cita atau kehendak mesti diimpikan setiap hari sampai ianya tercapai dan terlaksana dan terus menetapkan azam yang lain untuk kita capai jadi tak perlu tunggu tahun baru untuk kita tetapkan azam yang baru.

Manusia memang penuh dengan kehendak yang tidak pernah puas dengan apa yang ada dan itu adalah fitrah manusia. Kalau seseorang tu merasa puas dengan apa yang telah dia ada sekarang dan merasa tidak ada apa lagi yang diingininya maknanya dia menunggu masa untuk dipanggil oleh penciptanya.

Sedang ramai orang keluar untuk menyambut kehadiran tahun baru di luar aku dan keluarga dirumah tido sepuas-puasnya. Aku rasa lebih baik duduk dirumah dari menyertai program yang mengarut di luar. Bukan apa bila tengok anak bangsa yang lupa apa yang lebih penting dari bebenda macam itu. Bangsa apa yang teruk bangsa melayu juga.

Semalam aku keluar makan dengan anak dan isteri dan ternampak sekumpulan budak-budak sekolah berbasikal ditengah-tengah bandar ipoh @ kita kadang-kadang sebut mat rempit junior berlegar-legar kononnya nak meraikan tahun baru. Pelik tapi benar kenapa ibubapa dengan sewenang-wenangnya membenarkan anak mereka merayau di kawasan bandar ipoh yang kadang-kadang merbahaya sebab terdedah dengan aktiviti jenayah yang mungkin berlaku pada mereka.

Institusi kekeluargaan sekarang ni dah mencapai tahap lemah apabila anak sendiri sudah tidak boleh dikawal. Kenapa sayangkan anak sampai semua kehendak anak kita nak turuti. Kalau benda itu baik takpe ni kalau budak-budak tu merayau-rayau tak tentu hala dan ada perkara buruk yang terjadi siapa perlu disalahkan. Mereka ini semua dibawah umur jadi apa-apahal pun memang ibubapa akan disalahkan.

Walaupun aku risau tengok anak bangsa sekarang tetapi aku bangga dengan beberapa bekas anak murid aku walaupun aku tak mengajar mereka di dalam kelas, mereka menjadi manusia dan tidak menjadi tak tentu hala walaupun masa sekolah mereka nakal dan aku percaya ramai yang akan jadi macam itu apabila telah mencapai tahap kematangan dan tau tanggungjawab sendiri. Aku risau pada anak murid aku yang tetap tak paham tentang kematangan walaupun tiada guru-guru nak tegur mereka tentang apa yang betul dan apa yang salah. Rasa bersalah akan terbit sekiranya aku tahu anak murid aku yang tidak menjadi manusia yang baik. Paling aku risau kalau anak murid aku menjadi penjenayah dan perosak anak bangsa.

Pelbagai perkara bermain didalam kepala aku. Banyak memikirkan masalah pelajar dan keluarga. Aku berdoa pada tahun-tahun akan datang aku berjaya membentuk banyak lagi insan-insan yang akan membuat negara dan agama bangga terhadap mereka. Itula tugas seorang guru. Biar jasa kami tidak dikenang tetapi yang penting hasil yang nampak.Menjadi satu kepuasan bagi aku yang bergelar "CIKGU".