Ahad, Disember 28, 2008

Menu pepagi ahad "ROTI CANAI" sendiri buat..

Pagi-pagi bangun terus teringat tepung yang dah aku uli malam tadi. Rancangannya nak buat roti canai sendiri. Tepung 1/2 kilo dapatla dalam 9 keping roti canai yang besar-besar. Kalau kira-kira patutla mamak roti tu untung. Kuah roti canai tak jadi buat kari jadi masak sardin jela tu pun kira sedap jugak.

Bangun pagi terus cuba untuk menebar roti. Tak tebar pun hanya tarik-tarik bagi dia nipis. Nak tebar pun tak cukup tempat hehehe..macam biasa roti pertama tak jadi hahahaha..pastu dah tau senang je yang kendian-kendian tu jadi plak. Cuma satu je faul...pakai kuali bulat bukan yang leper hehehe mana ada yang leper. Sebelum ni dok cari kat kedai tak jual plak hehehe....

Roti yang berjaya digoreng sebanyak 6 lagi 3 simpan tak tau bila nak masaknya hehe..tu pun jenuh nak makan pasal tawar skit. Aku makan je dah 3 keping. Masuk yang ke 3 dah pening-pening makan.

Tetiba ayu tanya camne nak buat capati plak. Huh nak kena cari resepi capati pulak lepas ni tapi kena buat kari laaa takkan dengan sardin lagi kot dan kena beli kuali leper kalau tak susah nak masak capati hehehe..

Papehal pun hari ni hari cuti esok patut cuti tapi ayu keje plak nak buat camne yang penting hati gembira. Hari ni tak tau lagi rancangan nak kemana-mana. Duit pun dah sengkek gaji awal sangat hutang pun banyak lepas bayar hutang terus tak tau kemana duit tu hehehe...

Papehal pun sekarang ni kena jimat dengan apa saja yang nak beli. Kalau tak berjimat memang teruklaa. Gaji lambat lagi jadi memang kena berjimat cermat walauapapun aktiviti yang nak dilakukan. Dah tak tau la nak celoteh apa lagi papehal pun " SEMOGA HIDUP BERJALAN DENGAN SEMPURNA"

Ahad, Disember 21, 2008

At last...kerja aku masa cuti selesai

Seronok..gembira..letih...pening semua ada. Akhirnya aku berjaya menyiapkan tanda kertas SPM. Letih nak mampus tapi memikirkan ganjaran yang akan dapat ku kuatkan semangat jugak hehehe..(mata duitan).

Hari ni dok rumah dari pagi sampai la malam. Keluar pun pagi tadi beli roti canai pastu sampai malam tak keluar rumah. Hari ni terpaksa tidak menghadirkan diri ke kenduri kahwin sedara Ayu sebab nak buat keje-keje aku yang malam ni baru selesai.

Esok dah mesyuarat jadi macam mana pun malam ni jugak aku kena siapkan segala kerja yang patut siap. Tahun pertama menanda memang masalah skit. Tahun depan aku rasa dah mudah skit pasal ada pengalaman (kalau aku menanda lagi..kot-kot ketua aku tak mau amik aku lagi nak buat camne hehehe). Tapi takpe dah rasa sekali tu kira ok laa ada pengalaman yang boleh aku gunakan untuk mengajar anak-anak murid aku lepas ni. Takdela kalau-kalau lagi macam 2 tahun kebelakangan ni. Cerita dengan budak beria je tapi tak tau camne nak marking dengan betul.

Lepas ni bebudak confident la skit nak bagi aku mengajar diorang. Tahun 2010 aku mengajar MPV plak. Cukup 3 tahun nak try mintak GURU CEMERLANG MPV plak. Mana tak kot-kot ada rezeki aku dan keluarga. Bukan duit jadi masalah tapi gelaran tu membuatkan anak murid hormati dan rasa yakin untuk menerima ilmu dari aku. Walaupun bukan subjek akademik tapi sekurang-kurangnya nanti diorang keluar ada skil dan boleh terus kerja. Dah menjana modal insan jugak kiranya.

Minggu lepas krismas ada mesyuarat guru plak. Aku kena bentangkan topik disiplin sekolah. Jenuh jugak pasal apa benda pun tak prepare lagi. Kena bincang dengan beberapa orang guru plak tu yang bertambah masalah lagi. Takpela aku usahakan jugak untuk buat beberapa draf lepas habis kerja menanda kertas SPM ni.

Jap lagi dah nak tido mesti termimpi-mimpi pasal esok kena berhadapan dengan KPB risau aku punya keje diorang kritik. Aku dah tanda banyak baru perasan beberapa kesalahan tapi nak mencari balik jenuh tak tau yang mana satu.

Nasibla kalau orang tak puas hati dengan keje aku tahun depan takde peluang lagi la nampaknya. Janji ada pengalaman tu yang paling baik untuk aku. Apa-apahal pun tinggal lagi 3 hari untuk aku.....


"MERDEKA...MERDEKA..MERDEKA..."

Sabtu, Disember 20, 2008

Kenduri Kahwin

Hari ini aku pi kenduri kawan aku di Kepala Batas Pulau Pinang...pukul 11.30 bertolak sampai rumah dia pukul 2.30 sebab sesat salah masuk jalan. Dahla kat tempat tu kedekut signboard pi masuk Butterworth cari signboard ke Kepala Batas haram takde. Bengong betul...aku bazir masa dan minyak serta topup t&g aku mencari jalan ke Kepala Batas..rupanya kepala lain aku jumpa hahaha....

Rupa-rupanya rumah kawan aku dekat bebeno dengan pekan Kepala Batas ingat jauh sangat laa. Aku beria tgk pelan rasa macam jauh padahal tak sampai 500 meter pun dari pekan. Yang menariknya aku dah banyak kali pi tapi sesat jugak nak cari pekan Kepala Batas...kepala hang betoi...(marah ni)!!

Sampai kat rumah kawan aku bernama Abd Basidh (ustat ni) heheh kawan yang banyak tolong aku tumpang rumah dia masa bujang dulu takde bayar 1 sen pun mula aku praktikal kat sana sampai la aku posting kat SMK Seri Ampang dan sebelum aku kahwin. Kawan yang tak berkira dengan aku. Ustat la katakan...hehehe...

Syok pi kenduri dia pasal aku teringat masa aku baru kahwin dengan Ayu dulu-dulu. Tetiba ada 1 perasaan yang mengembalikan nostalgia tu dan rasa macam nak rasa lagi balik perasaan tu.(Bukan tambah bini aaaa...) Tapi hakikatnya perasaan tu akan datang sekali je seumur hidup aku. Perasaan yang hanya menjadi kenangan dan kekal dalam ingatan aku. Nak ceritakan perasaan ni memang tak boleh ungkapkan dengan kata-kata sebabkan kepuasan dapat menikahi seorang perempuan tu rasa macam dunia ni aku dah dapat semuanya (lebih kurang tapi tak sama pasal tak boleh diungkapkan dengan kata-kata hanya diri aku dan Allah je tau).

Memang gembira dapat kahwin ni nak pulak direstui oleh keluarga. Ntahla memalam ni aku nak menceritakan perasaan aku yang mengembalikan nostalgia tapi tak tau nak ungkapkan macam mana. Jadi cerita jela..Basidh ni orang Pulau Pinang dan isteri dia orang Johor Bahru. Jauh betul jodoh dia tapi bagusla. Aku ni dok Ipoh kampung/bandar kat Putrajaya pun jenuh nak balik, kawan aku sorang ni tak tau la camne hehehe..penat kemain nanti.

Aku berharap Basidh dan isteri akan bahagia sampai akhirat. Aku pun mendoakan agar aku sekeluarga pun bahagia hingga akhirat. (Ramai kata sampai akhir hayat kat akhirat tak bahagia hehehe pandangan aku lee) Kepada Basidh buat anak cecepat boleh join korum aku and the gang.

Sebelum terlupa minggu lepas aku pi kenduri kawan aku kat Kati Perak. Ahmad Zabidi namanya. Kahwin dengan orang Penang gak anak mami aku tengok. Keluarga dia pakai kete besau mesti besau-besau belaka. Betul-betul teringat kisah-kisah lama dimana aku pi honeymoon tapi duit tak banyak tapi sebab nak pi honeymoon korban jugak laa semua tu. Bila tengok kengkawan kahwin ni memang aku teringat masa-masa lalu aku bersama dengan isteriku pada hari pertama kami nikah sampai la sekarang. Banyak dah berubah masa bujang dengan lepas ada tanggungjawab.

Kenangan dimana aku berulang alik dari Taiping ke Ipoh tiap-tiap hari kerana mengajar sampai la aku dah menetap di Ipoh. Memang pengalaman yang betul-betul menarik dan tak ramai dapat rasa pengalaman macam aku. Kenapa...kenapa..memalam ni aku teringat semuanya sekali...rasa seronok, gembira, sebak dan macam-macam lagi. Kepada kengkawan yang belum kahwin lagi...seruan untuk semua kahwin cecepat...bukan senang nak dapat pengalaman macam ni. Kalau boleh kenduri tu buat bebetul sebab kalau korang buat kenduri nikah je (save budget) korang akan menyesal sebab takde pengalaman yang best....

Teringat lagi satu perkara...kawan aku bernama Mohd Rizal Arham juga melangsungkan majlis perkahwinan dia pada hari ini di rumah pihak lelaki. Tetiba pepagi aku dapat mesej suruh datang kenduri kahwin dia. Aku pun cecepat mengucapkan tahniah pada dia walaupun baru tau pagi hari kenduri dan tak dapat hadir pasal menghadiri kenduri kawan di Penang. Seronok kengkawan dah ramai join korum. Kepada Rizal semoga berbahagia bersama isteri tercinta. Kawan yang banyak bantu aku masa kat U dulu..dialah tempat aku pinjam kete nak bawak Ayu berjalan tukar dengan motor buruk aku dapat pakai kete dia dengan takde bayaran tapi aku topup minyak kete dia penuh-penuh.(Penuh ke...heheh kengkadang tu ngelat jugak tapi dia baik)

Semua dah mengakhiri zaman bujang. Seronok bercampur-campur perasaan sekarang. Aku pulak bakal mendapat anak ke-2 tak lama lagi. Tu lagi seronok tapi masih tak boleh kalahkan seronok masa hari akad nikah dan mula-mula memegang jawatan Suami sepenuh masa.


Kepada kengkawan yang melangsungkan perkahwinan sepanjang bulan Disember ni...
SELAMAT PENGANTIN BARU
SEMOGA BAHAGIA HINGGA AKHIRAT

Rabu, Disember 17, 2008

Marissa dah pandai merangkak dan memanjat

Dah dekat dua minggu sejak Marissa mula cuba-cuba untuk merangkak...at last semalam dia dah pandai skit-skit. Mula-mula ingat dia tak boleh tetiba jauh jugak dia merangkak sebelum dia menjulur balik. Satu peningkatan yang sangat memberangsangkan.

Paling seronok Marissa pun belajar memanjat. Selalunya budak-budak merangkak dulu baru memanjat ni sekali jalan ke memang budak-budak camtu. Mungkin belum cukup 1 tahun Marissa dah boleh berjalan. Cepat jugak anak aku yang comel tu berjalan.

Makin hari tengok dia makin sayang dan seronok. Perkembangan seorang anak dari baru lahir sampai la dia boleh berjalan seterusnya besar. Harap-harap anak aku semua menjadi dan tak buat perkara-perkara yang tak seronok dari pandangan kami berdua.

Sekarang menanti detik untuk anak kedua, dapat tengok lagi perkembangan seorang baby comel dari kecil sampai la dia boleh berjalan. Waktu ini memang paling-paling menyeronokkan sebab kita nampak dari hari ke hari. Kalau tak caya tanya sesapa kengkawan yang dah ada anak. Benda tu la yang paling menyeronokkan.

Sekarang waktu rehat 30 minit dari menanda kertas soalan. Tinggal lagi 100 lebih keping untuk dihabiskan dalam masa 2 hari ni. Hari jumaat nak semak semula sekiranya ada kesalahan menanda. Kesian pelajar yang aku tanda kertas diorang kalau patut dapat markah tapi tak dapat. Aku dapat bayangkan kalau anak murid aku mesti kerugian sebab mungkin 1 markah yang terlepas menyebabkan dia tak boleh dapat gred yang baik.

Ingat minggu lepas Krismas nak pi berjalan-jalan di negeri orang tapi tengok la dulu.Kalau ada rezeki baik punya layan kalau takde dok kat rumah jela. Pengumuman untuk semua kawan-kawan yang bekerja dengan kerajaan, semi kerajaan dan yang ada kaitan dengan kerajaan...


"ESOK HARI GAJI + BONUS KE 2"

Selasa, Disember 16, 2008

SPM...SPM...SPM

Hari ni macam hari cuti-cuti yang lain. Lepas jaga peperiksaan SPM dari 13/11/2008 sampai la 4/12/2008 disambung lagi dengan menanda kertas soalan bebudak SPM plak. Mula-mula menanda rasa macam susah tapi lepas dah masuk ke ratusan kertas dah jadi senang siap hafal jawapan dah. Yang penting duit masyuk..kali ni tiada gambar pasal SULIT. Gambar tidak dibenarkan ambil.

Kertas ditanda satu persatu sampai la dah letih. Sekarang ni rehat 30 minit untuk release penat dan sekejap lagi sambung balik. Tengahari ni kebulur tapi malas nak cari makanan kat luar tunggu Ayu balik laa makan sama-sama. Malam ni menu ikan kembung goreng kicap dengan ikan pekasam goreng. (Sapa masak ... jeng..jeng..jeng...)

Macam mana nak turun berat ni kalau asyik lapar je. Sesapa ada tips untuk kurangkan lapar tapi sekaligus dapat kurangkan berat badan tolong mesej. Mana tau berhasil. Berapa lama lagi je cuti sekolah nak tamat. Lepas ni sambung mendidik anak bangsa yang inginkan belajar sahaja (sebab ramai yang tak nak belajar dari yang nak belajar) tapi tanggungjawab guru ajar je sesiapa yang nak belajar dan tak nak belajar.

Sekarang tengah target nak sambung belajar tapi tunggu la sampai dah stabil dengan MPV kat sekolah. Mungkin dalam 3 tahun lagi "good bye" SMK Seri Ampang..cikgu nak fly sambung belajar..insyaallah...

Rabu, Disember 10, 2008

Marissa cuba-cuba untuk merangkak

Sekarang anak aku dah mula nak merangkak-rangkak walaupun masih takut-takut. Seronok dari kecil sampai sekarang dapat tengok anak membesar. Pengalaman ini tak ramai yang ada. Masing-masing ada pengalaman tersendiri bergantung kepada anak masing-masing.


video


Pagi tadi lagi menarik sebab dengan tak disangka-sangka Marissa cuba panjat aku yang sedang duduk bersila dan dia terus berdiri. Takkan anak aku ni terus berjalan tanpa merangkak. Sekarang dia dah pandai mengada-ngada sebab nak bermanjalah katakan.


Tak lama lagi dia ada adik jadi tak dapatlah nak bermanja sangat. Tapi insyaallah aku akan layan sama je takde kurang takde lebih. Terlalu banyak perkara yang akan berlaku dan kehidupan mesti diteruskan. Marissa semakin besar dan adiknya akan bakal lahir ke dunia ini.


Makin bertambahlah rezeki dan ahli keluarga kami. Seronok dan makin tak sabar untuk menjadikan keluarga ini keluarga yang bahagia.

Selasa, Disember 09, 2008

Jalan-jalan di Aquaria @ KLCC

Bulan ini dapat jugak berjalan-jalan bersama keluarga kecil tercinta aku. Biasalah 3 orang sekeluarga. Tapi kurang ump sikit pasal Marissa demam kejap ok kejap panas sangat. Risau tapi memandangkan Ayu nak pi berjalan-jalan jadi kami pun pergi juga walaupun kami risau keadaan Marissa.


Destinasi kami kali ini adalah Aquaria KLCC. Mahal jugak nak masuk. Yuran masuk dah memerlukan duit RM28 seorang. Pengembaraan yang tidak kurang menarik dapat melihat kehidupan di dalam air yang tak pernah dilihat. Bermacam-macam jenis ikan ada. Ikan Piranha pun ada. Tengok macam tak bahaya tapi hakikatnya memang ikan tu membahayakan sekiranya ia lapar.





Pengembaraan di dalam aquaria masih menarik disebabkan ada pameran haiwan berkaki lapan dan haiwan yang melekap-lekap kat dinding..rasanya tau kot apa benda tu. Yang paling menarik ada seekor haiwan macam monyet tapi paling kecil di dunia. Sangat comel dan kalau dapat bela mesti best.


Pengambaraan diteruskan ke kawasan yang penuh dengan ikan di lautan yang kalau ikutkan hati kita takkan berani nak masuk ke dalam laut. Macam-macam jenis termasuklah spesis pari dengan jerung. Dalam pameran tu semua ikan hidup dari sekecil-kecil ikan sehinggalah sebesar-besar ikan yang lebih besar dari manusia. Sepanjang pengembaraan ini Marissa kurang aktif sebab demam jadi tak berapa sangat keaktifan dia. Cuma sekali sekala dia terlihat ikan yang besar dia akan peluk papa dan mama dia kuat-kuat sebab takut. Memang comel Marissa walaupun takut nak jugak tengok-tengok.


Berjalan di dalam aquaria tidak sah kalau tiada gambar kenangan kami bertiga bersama. Di satu kawasan di dalam aquaria terdapat gerai yang mengambil gambar bersama haiwan yang di panggil "Skunk" yang busuk kalau di kacau. Sempatlah kami bergambar bersama-sama dengan benda tu hehe bau dia busuk skit tapi comel. Marissa suka pegang haiwan tu sampai dia tarik-tarik bulu skunk tu. Bulunya kasar skit dari kucing. Ayu yang teringin jadi aku layankan. Kenalah RM15 tapi memikirkan kenangan tu yang penting berapa sangatlah RM15 tu. Selepas bergambar teruskan juga ke jalan keluar.


Sebelum keluar kami melalui satu terowong air dimana kami boleh melihat pergerakan pelbagai ikan-ikan laut yang besar. Menarik tetapi kesian Marissa dia takut-takut tengok. Punya kuat dia pengang mama dan papa bila dukung dia. Dekat 2 jam juga kami berjalan dalam aquaria dan tibalah masa untuk pulang. Sakit kaki dan pinggang berjalan lama-lama. Tapi pikir-pikir dah sampai KLCC kami pun berjalan-jalan di dalam Suria KLCC. Bila lagi nak jalan-jalan sekeluarga.



Lebih kurang pukul 3.30 baru kami pulang ke Putrajaya untuk berehat. Waktu ni badan Marissa mula panas balik. Risau sebab tak bagi dia makan ubat. Sampai di rumah terus kami bagi ubat demam. Kesian dia walaupun demam papa dan mama tetap bawa dia berjalan-jalan. Bagi kami kalau berjalan-jalan tiada Marissa tiada maknala nampaknya.