Ahad, April 19, 2009

Hayatilah lagu ini....

Cinta Tiga Segi

Bertahun sudahku menunggu dirimu
Akhirnya kau menjadi milikku
Sukarnya untukku melupakanmu
Kerna kau ku cintai selalu

Chorus :

Tapi sayang kehadiran kekasih lamamu
Datang kembali mengenang cinta dahulu

Mengapa ini semua harus berlaku
Apakah ini semua kerna diriku
Sedangkan aku cuma watak dalam percintaan
Tak sanggup aku melepaskanmu
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan
Tak tahu mana arah untuk kau menuju

Andai kau pinta untuk melepaskanmu
Terpaksa aku turutkan
Mungkinkah ini suatu pengajaran
Di dalam percintaan




Sabtu, April 11, 2009

Ibubapa dan anak murid

Hari ni aku telah berjumpa dengan 2 orang ibubapa budak yang aku tangkap merokok dalam tandas pelajar. Beginilah yang terjadi...

Pelajar 1

Bapak dia yang datang. Sampai je aku sambut dengan salam. Baik bapaknya pakai kopiah. Aku pun mulakan bicara dengan menyatakan anak dia aku telah tangkap merokok dalam tandas bersama lagi seorang pelajar. Bapa dia dah tak tengok muka anak dia. Dengan lemah dia cakap dah berbuih mak bapak marah kat rumah tapi masih tak nak berubah. Rupa-rupanya 2 hari lepas dia dah dikantoikan 1 kotak rokok oleh mak dia. Mak berjawatan baik dalam sektor kerajaan tetapi kesian anak buat masalah. Aku sebagai cikgu paham anak muda sekarang macam-macam perangai. Anak dia menyatakan dia nak berhenti merokok tapi dengan alasan slow-slow..dengan selamba aku tibai kalau slow-slow pun tetap merokok jadi bila nak berhentinya..tapi bapaknya mengatakan dah teruk dah kena marah kat rumah tapi tetap tak berubah. Bincang dalam 20 minit dan bapak dia dah malas nak cakap tentang anak dia. Aku cuma bagitau kesalahan ini akan direkod dan selepas ini kalau ada lagi jangan terkejut dia akan digantung persekolahan dan bapak dia cakap terpulang pada pihak sekolah nak buat keputusan dia dan keluarga ikut sahaja.

Pelajar 2

Maknya datang membawa adik-adik dia. Tak menyempat aku habiskan perbincangan bersama bapak pelajar 1 tadi. Aku minta dia tunggu sekejap untuk selesaikan perbincangan. Kemudian diorang masuk ke dalam bilik PK Hem tempat aku berbincang untuk selesaikan kes. Diorang minta tunggu nak suruh bapak dia masuk sekali. Aku pun menyediakan la 1 lagi kerusi untuk diorang duduk. Muka pelajar ni agak sombong dan boleh aku katakan macam berlagak dan ini disahkan sendiri bapak dia. Aku mulakan bicara yang aku telah tangkap anak dia merokok di dalam tandas. Bapak dia diam je tapi aku tengok bapak dia dah resah macam tahan marah. Aku dok pikir jugak kot-kot aku plak dia pukul tak pasal-pasal plak hehhe.. pada mulanya mak dia yang banyak bercakap aku pun layan jela.

Bila bapak dia mula cakap je terus tak berhenti. Mula-mula dia cakap cikgu saya nak cikgu rotan anak saya 3x sekarang jugak. Aku balas la kenapa nak rotan sebab kalau aku rotan aku dah tak boleh amik tindakan lain. Bapak dia cakap anak macam dia ni kurang ajar, berlagak, besar kepala dan macam-macam lagi heheh aku pun layan jela. Tapi memang dia nak anak dia di rotan 3x sekarang jugak. Aku dah jem otak. Bapak camni pun ada jugak ke. Aku cakap anak dia ni aku mungkin akan amik tindakan gantung sekolah sebab dah 2x kena tangkap merokok. Dengan pantas bapak dia cakap saya tak mau anak saya digantung sekolah. Pulak aku jem lagi. Pastu dia mencecehla ntah pape aku dengar je. Tapi secara umumnya aku nampak dia tak dapat kawal anak dia pastu salah pihak sekolah sebab tak buat sesuatu kat anak dia. Aku pikir ingat kami ni nursery ke? Nursery pun takkan buat macam tu. Dia mengiakan tanggungjawab mendidik anak tanggungjawab dia tapi pihak sekolah pun kena buat sesuatu. Aku dalam otak pikir 1 je..dia nak letakkan kesalahan dia kat orang lain. Nampak sangat dari pemikiran mak bapak dia masing-masing tak mau mengaku mereka silap. Dekat sejam jugak aku berbincang dan selama itu ayat dia tetap nak salahkan pihak sekolah, siap bagi cadangan supaya tiap-tiap hari anak dia di check keseluruhan...aku pikir bukan tu patut tanggungjawab dia ke? Takkan aku ni orang luar tetiba nak pi check sampai dalam2 hari2 macam la aku ni takde keje lain.

Aku masa tu dah angin dah sebab semuanya salah pihak sekolah. Cara nak tutup kesalahan sendiri. Last-last aku dah malas aku cakap camnila lepas ni aku mintak anak dia jumpa aku hari-hari pada awal pagi dan sebelum balik rumah untuk lapor diri. Dan aku tekankan kat dia tu tanggungjawab anak dia. Kalau dia tak datang jumpa aku, tetap aku akan kumpulkan dan amik tindakan dan dia pun mungkin dah malas pikir terus setuju. Masa tu aku pikir 1 lagi beban keje aku terpaksa buat. Macam la aku ni takde keje lain. Pelik betul la. Tapi masa tengah bising-bising anak dia meninggi suara kat mak bapak dia aku pun menyampukla kamu cakap dengan mak bapak kamu elok-elok jangan jadi kurang ajar. Aku rasa mungkin ada silap yang mak bapak dia sebelum ini menyebabkan anak dia jadi macam itu. Aku cuba untuk paham dan mungkin aku akan rujuk balik ke kaunselor lepas ini. Aku bincang dah lama sangat sampai dah menyampah nak bincang sebab sikap anak, bapak dan maknya hahaha. Dah rasa macam aku ni PK Hem plak hehehe..

Itula 2 orang pelajar yang aku jumpa mak bapak dia hari ini. Dan aku terpikir 1 hari nanti mintak anak aku dijauhkan dari buat perangai macam ini. Aku tau kalau aku cakap banyak sangat nanti anak aku pun jadi macam itu. Mintak dijauhkan la perangai anak-anak aku macam tu. Amin ya rabbal al amin....ini satu iktibar dan aku tau ini baru permulaan bagi aku untuk menjadi cikgu yang cemerlang.....

Rabu, April 08, 2009

Gelagat anak-anakku di waktu petang ini

Salam semua..boring-boring sebelum maghrib tadi aku rakam perangai anak-anak aku iaitu Marissa dan Alisya. Tengokla gelagat mereka berdua dalam 2 video ini.


video video

Selasa, April 07, 2009

Esok aku mula bekerja kembali

Setelah 1 minggu berehat menjaga anak-anak dan isteri tiba masanya untuk aku balik bekerja semula. Sekejap je dah habis 1 minggu. Rasa malas bebenar nak keje.

Keje tetap keje jangan memalas. Penat dan letih tu yang aku boleh cakap dalam masa 1 minggu ini sebab masih dalam peringkat nak biasakan diri untuk mempunyai 2 orang anak yang comel.

Marissa dah boleh berjalan, Alisya dah lahir dan keje aku belambak tak siap lagi. Banyak perkara nak difikirkan lepas ini yang penting jangan abaikan tanggungjawab kepada Allah, keluarga, rakan dan anak murid (cewaah poyo je).

Tak cukup tidur perkara biasa. Aku kesian melihat Ayu malam tadi. Dia menyusukan Alisya tengok-tengok 2-2 tertidur. Ayu tidur duduk tapi memang comel 2-2 aku tengok.

Sekarang ni rasa tak menang tangan nak layan 2 orang anak tapi sekejap je. Masa Marissa dulu pun tak menang tangan jugak tapi lama-lama dah biasa senang je.

Aku ni dah malas nak taip blog panjang-panjang pasal aku tengah pening mengantuk tak cukup tido. Lain kali akan aku taip lagi.

Teringat di Taiping ada pilihanraya semoga calon pilihan aku itu menang walaupun aku tak layak untuk mengundi di kawasan tersebut. Yang penting Aura tu sampai....

Isnin, April 06, 2009

Alangkah gembiranya aku....

Beberapa hari selepas Nur Alisya Humaira lahir, kakaknya yang akan dipanggil KAK YONG telah berasa yakin untuk berjalan walaupun sebelum ini dia dah boleh berjalan cuma perlu orang pimpin.

Bila tengok anak aku yang pertama dan kedua baru terasa Marissa dah besar rupanya. Bagi aku anak aku comel-comel belaka (orang lain tak tau la..). Senang hati bila tengok anak-anak yang kian membesar.

Kali ini aku menunggu apakah rezeki yang akan kami dapat sempena kelahiran Alisya. Tahun lepas sesudah kelahiran Marissa kami dapat pindah Ipoh sebab Ayu dapat kerja baru di Carsem. Tahun ini harap-harap Ayu dapatla masuk KPLI jadi cikgu.

Senang 2-2 jadi cikgu sebab kalau cuti ada banyak masa dengan keluarga kami berdua. Boleh balik kampung lama skit.

Bila memikirkan keluarga semakin besar, hati aku tak sabar nak tau apa akan jadi. Cabaran silih berganti dan hidup kini lebih bermakna. Tak tau la apa akan jadi kalau mereka-mereka di sekeliling aku (keluarga-keluarga aku) tiada disamping untuk menguatkan lagi suasana hidup yang semakin hari semakin mencabar dan menarik.

Esok hari terakhir aku cuti sempena kelahiran anak aku. Dah pakai 1x cuti bersalin tinggal lagi 4 kali je lagi. Ayu kalau masuk jadi cikgu ada 5x lagi la cuti bersalin bergaji penuh. Ada harapan dapan 3-4 orang anak lagi la ni hehehe...

Aku harap anak-anak aku membesar dengan sihat dan ceria. Kawan-kawan dan keluarga doakan la kami sekeluarga...

Sabtu, April 04, 2009

Kronologi 1 April 2009

31 Mac 2009

9.00 am
Kami bertiga ke Pusat Perubatan Ar-Ridzuan Ipoh kerana Ayu digigit serangga dan menyebabkan dia gatal-gatal seluruh badan dan menyebabkan bengkak-bengkak. Marissa pula selsema dan susah nak buang air besar sejak beberapa minggu.

1.00 pm
Kami sekeluarga singgah membeli makanan tengahari di Taman Cempaka selepas aku singgah di sekolah untuk menghantar surat Buang Sekolah seorang pelajar.

2.00 pm
Kami sekeluarga rehat dan tidur dengan nyenyaknya walaupun panas tak ingat dunia.

4.00 pm
Aku keluar mencari makanan untuk makan petang tapi takde yang menarik.

8.00 pm
Aku keluar membeli makan malam aku dan Ayu. Aku teringin makan nasik goreng ayam dan ayu nak makan beger daging special cheese kegemarannya.

9.00 pm
Aku makan bersama Ayu tapi dia kurang berselera.

10.00 pm
Ayu tidur dan aku masih melayan televisyen. Marissa dah lama tidur kepenatan betul dia.

1 April 2009

12.00 am
Aku mula mengantuk dan terus tidur dengan bangganya.

1.00 am
Ayu kejut aku cakap perut dia dah sakit-sakit dan aku tanya dah nak bersalin ke? Kemudian dia reda aku pun sambung tido balik.

2.00 am
Ayu kejut aku lagi dan kali ini dia rasa sakit setiap 5 minit. Aku nak kompemkan dan tengok memang betul.

2.30 am
Aku bersiap-siap packing barang Ayu. Barang baby dah siap lama dah sebab takut bersalin awal. Aku pun solat isya dan terus cepat-cepat siapkan barang-barang. Ayu dah telefon mak dia dan bagitau nak bersalin. Keadaan menjadi kaget sekejap yela tengah malam. Nasib baik dah tidur siang tak la mengantuk sangat. Aku suruh Ayu siap-siap dan solat isya.

2.50 am
Kejutkan Marissa dan nak bawak dia ke rumah pengasuh tetengah malam. Terjerit-jeritla aku kat luar rumah dia sampai jiran-jiran pun terbangun (hehehe).

3.00 am
Bertolak ke Pusat Perubatan Ar-Ridzuan dengan keadaan yang steady sebab takut Ayu sakit kalau terhentak.

3.20 am
Tiba di Pusat Perubatan Ar-Ridzuan dan aku terus Check In (macam hotel plak). Aku tengok ada 3 orang lelaki dok tidur kat atas kerusi. Aku ingatkan ada lagi orang lain yang bersalin malam tu. Saje tanya Nurse dia cakap diorang bukan tunggu isteri bersalin tapi Bodyguard anak MB Perak (Dato Seri Muhammad Nizar) takut-takutla orang BN buat pape. Anak Nizar baru je lepas bersalin petang semalam.

3.30 am
Aku lepak-lepak dalam kete pasal nak tunggu Ayu buat check up. Dan la layan lagu-lagu Retro Sinar FM. Dok mesej-mesej dengan Ayu dan mak dia bagitau keadaan semasa.

3.40 am
Ayu mesej aku dia diberi ubat supaya berak. Dia pun pila berak.(Hehe sensored skit).

4.00 am
Ayu tepon aku suruh bawak baju baby masuk dalam. Aku pun bawak la masuk kat labour room. Tengok-tengok Ayu dah atas katil tahan sakit. Aku pun pi kat dia bagi semangat. Waktu ni kritikal sebab tengah tunggu doktor datang. Ayu dah tak tahan sakit sangat-sangat.

4.10 am
Ayu cakap dah tak tahan nak keluar dah baby tu. Dia asyik cakap nak teran je. Aku tenangkan dia skit. Cakap kat dia bawak bersabar. Nurse pun pesan baca pape supaya dapat tahan sampai doktor datang

4.15 am
Doktor Raoofah sampai (doktor yang selalu merawat Ayu). Doktor pun siap-siap untuk menyambut baby. Doktor bagi arahan kat nurse aku pun tak paham amenda hehehe..
Aku pegang tangan Ayu dan usap-usap dahi dia suruh tenang skit. Doktor pun suruh teran pada waktu ini. Aku pun tengok jugak takut-takutla darah tersembur-sembur ke risau gak aku kot-kot jadi camtu mau pengsan jugak aku hehehehe..Ayu meneran dengan sekuat hati..

4.20 am
Puteri ke-2 aku lahir ke dunia nyata. Alhamdulillah berjaya juga Ayu melahirkan seorang anak yang sangat comel tetapi ada keistimewaannya. Muka macam anak mami hehehe (aku agak sebab banyak makan kat kedai mamak kot hehehe) Baby sihat dan tiada masalah. Aku tengok anak aku comel. Berat 2.8kg besar skit dari Marissa dulu 2.3kg. Doktor pun mula menjahit luka Ayu. Aku tenangkan Ayu dan waktu ini dia memang tenang sebab dah lepas melahirkan anak yang sihat dan comel.

4.30 am
Doktor suruh aku pi iqamah anak aku yang comel tu. Aku pun pila azan dan iqamah kat telinga anak aku. Tengok dia rileks je.. tenang je anak aku. Terkejut jugak anak aku muka macam anak mami tapi kulit cerah.

5.00 am
Aku pi jenguk Ayu kat dalam wad dan tengok keadaan dia macam mana. Aku tengok dia pun tenang je aku bagitau aku nak balik tidur kejap walaupun aku tak mengantuk. Segan nak tidur kat situ sebab bilik semua penuh tinggal wad je. Kalau dapat bilik boleh aku tidur kat situ je tunggu Ayu.

5.30 am
Aku sampai rumah dan berangan skit-skit aku tertidur.

6.15 am
Ayu mesej tanya mana baju-baju dia. Aku cakap aku bawak balik ada dalam kete. Pukul 7.30 baru aku pi sana tengok dia dan hantar baju. Dah tak boleh tidur aku pun pi solat subuh pastu bersiap-siap untuk pi tengok anak aku Marissa kat rumah pengasuh dia.

7.30 am
Aku pi rumah pengasuh Marissa dan tengok dia masih tidur. Tengok dia kesian je sebab tinggal kat rumah pengasuh pepagi buta. Nak cium pun pikir 2-3 kali takut bangun nak ikut aku plak. Pengasuh dia cakap tengah pening sampai tak larat nak buat keje pape pun. Aku pesan nanti dalam pukul 10 siap-siap aku bawak pi klinik.

8.00 am
Aku sampai di Pusat Perubatan Ar-Ridzuan untuk tengok Ayu dan baby. Tengok-tengok diorang tengah mandikan baby. Ada 6 orang semua sekali. 4 orang lelaki 2 orang perempuan termasuk anak aku. Cucu Nizar pun pompuan. Nurse mandikan baby pastu siap-siap untuk letak kat mak diorang masing-masing. Alisya nama anak aku dihantar kepada Ayu dalam pukul 8.30 lepas semua baby doktor dah check. Tak sangka kawan Ayu masa kat sekolah pun bersalin kat tempat yang sama sedangkan diorang dah tak jumpa lama dan baru-baru ni diorang terjumpa di ujian M-Test tengok-tengok jumpa lagi tapi masing-masing bersalin hehehe. Aku pun bagitau Ayu nak balik rumah jap sebab dah janji dengan tuan rumah nak repair tangki air yang ada bangkai tikus kat dalamnya dan menyebabkan air bau busuk.

9.00 am
Aku singgah kedai makan nasik lemak wak kat stadium untuk makan nasik lemak sotong. Tetiba tuan rumah tepon diorang dah ada kat depan rumah aku cakap tunggu sat aku on the way. Aku pun makan kelam kabut macam nak termuntah hehe..

9.20 am
Sampai kat rumah tengok-tengok tuan rumah dengan staf-staf pembersihan dah panjat bumbung bilik air. Aku pun bantula pape yang patut untuk bantu.

10.00 am
Aku minta keluar jap nak hantar pengasuh Marissa pi klinik untuk amik ubat. Aku pun pi hantar pengasuh Marissa pi klinik.

10.30 am
Tuan rumah cakap dah siap keje dan nak balik. Aku pun hantar balik pengasuh anak aku dan aku bawak balik Marissa untuk mandikan dan bagi makan. Lepas aku mandikan Marissa dia mengamuk-mengamuk dan aku tidurkan dia terus tidur tak dan nak bagi makan kanji.

11.30 am
Ayu dah mesej bagitau dia tak mandi lagi sebab aku takde jadi aku pun kejutla Marissa dan bawak makanan dia kat rumah pengasuh.

12.00 pm
Aku sampai di wad terus tengok anak aku yang comel tengah tidur. Terus aku minta Ayu cepat-cepat mandi. Senang cerita aku jaga Alisya tengok dia comel sangat tapi kesian kat dia takut sejuk. Masa mandi pagi tadi semua baby menangis takut air. Marissa dulu mandi je punya la seronok takde nangis-nangis hehe..

2.00 pm
Aku nak pi beli barang-barang baby untuk buat stok. Jalan-jalan dekat sejam jugak cari barang-barang pastu perut aku macam berbunyi menyanyi lagu lapar hehehe.

4.00 pm
Aku singgah kat kedai makan. Ikut hati nak makan Mc D tapi aku pikir-pikir duit pun sengkek pi makan roti canai 3 keping terus. Tengah makan Ayu tepon kata dah boleh balik so nak kemas-kemas.

4.45 pm
Aku pi cecepat ke Pusat Rawatan Ar-Ridzuan untuk bawak balik Ayu dan Alisya ke rumah. Kemas-kemas lebih kurang sampai tuala pun tertinggal tak amik-amik sampai sekarang.(hehe). Masa aku sampai nurse tengah bagi penerangan kat Ayu tentang ubat-ubat yang kena makan.

5.00 pm
Aku bawak balik Ayu dan Alisya dan bermulalah kehidupan aku berempat bermula hari ini....