Selasa, Disember 09, 2008

Jalan-jalan di Aquaria @ KLCC

Bulan ini dapat jugak berjalan-jalan bersama keluarga kecil tercinta aku. Biasalah 3 orang sekeluarga. Tapi kurang ump sikit pasal Marissa demam kejap ok kejap panas sangat. Risau tapi memandangkan Ayu nak pi berjalan-jalan jadi kami pun pergi juga walaupun kami risau keadaan Marissa.


Destinasi kami kali ini adalah Aquaria KLCC. Mahal jugak nak masuk. Yuran masuk dah memerlukan duit RM28 seorang. Pengembaraan yang tidak kurang menarik dapat melihat kehidupan di dalam air yang tak pernah dilihat. Bermacam-macam jenis ikan ada. Ikan Piranha pun ada. Tengok macam tak bahaya tapi hakikatnya memang ikan tu membahayakan sekiranya ia lapar.





Pengembaraan di dalam aquaria masih menarik disebabkan ada pameran haiwan berkaki lapan dan haiwan yang melekap-lekap kat dinding..rasanya tau kot apa benda tu. Yang paling menarik ada seekor haiwan macam monyet tapi paling kecil di dunia. Sangat comel dan kalau dapat bela mesti best.


Pengambaraan diteruskan ke kawasan yang penuh dengan ikan di lautan yang kalau ikutkan hati kita takkan berani nak masuk ke dalam laut. Macam-macam jenis termasuklah spesis pari dengan jerung. Dalam pameran tu semua ikan hidup dari sekecil-kecil ikan sehinggalah sebesar-besar ikan yang lebih besar dari manusia. Sepanjang pengembaraan ini Marissa kurang aktif sebab demam jadi tak berapa sangat keaktifan dia. Cuma sekali sekala dia terlihat ikan yang besar dia akan peluk papa dan mama dia kuat-kuat sebab takut. Memang comel Marissa walaupun takut nak jugak tengok-tengok.


Berjalan di dalam aquaria tidak sah kalau tiada gambar kenangan kami bertiga bersama. Di satu kawasan di dalam aquaria terdapat gerai yang mengambil gambar bersama haiwan yang di panggil "Skunk" yang busuk kalau di kacau. Sempatlah kami bergambar bersama-sama dengan benda tu hehe bau dia busuk skit tapi comel. Marissa suka pegang haiwan tu sampai dia tarik-tarik bulu skunk tu. Bulunya kasar skit dari kucing. Ayu yang teringin jadi aku layankan. Kenalah RM15 tapi memikirkan kenangan tu yang penting berapa sangatlah RM15 tu. Selepas bergambar teruskan juga ke jalan keluar.


Sebelum keluar kami melalui satu terowong air dimana kami boleh melihat pergerakan pelbagai ikan-ikan laut yang besar. Menarik tetapi kesian Marissa dia takut-takut tengok. Punya kuat dia pengang mama dan papa bila dukung dia. Dekat 2 jam juga kami berjalan dalam aquaria dan tibalah masa untuk pulang. Sakit kaki dan pinggang berjalan lama-lama. Tapi pikir-pikir dah sampai KLCC kami pun berjalan-jalan di dalam Suria KLCC. Bila lagi nak jalan-jalan sekeluarga.



Lebih kurang pukul 3.30 baru kami pulang ke Putrajaya untuk berehat. Waktu ni badan Marissa mula panas balik. Risau sebab tak bagi dia makan ubat. Sampai di rumah terus kami bagi ubat demam. Kesian dia walaupun demam papa dan mama tetap bawa dia berjalan-jalan. Bagi kami kalau berjalan-jalan tiada Marissa tiada maknala nampaknya.

Tiada ulasan: